Der kommer flere og flere biler på vejene, og det giver kø og trængsel. To ord ingen bryder sig om. Derfor bliver krydset ved Vallensbæk Torvevej/Nordmarksvænge og Park Allé nu en del af et forsøg, der skal teste, om man kan mindske trængslen i myldretiden ved hjælp af data.
Med en prototype, som er skabt i samarbejde mellem Gate 21 og Vallensbæk Kommune, vil vi få trafikken til at glide mere naturligt og dermed mindske kødannelserne. Løsningen er udviklet af firmaet Technolution.
Lyssignalerne bliver styret på baggrund af data om trafikken på Vallensbæk Torvevej. Det kan for eksempel betyde, at vi forlænger tiden der er grønt i den ene retning for at reducere trængsel og kødannelser.
“Vi i Nordmarksvænge ser på projektet, om en mere fleksibel afvikling med mulighed for ‘grønne bølger’, som en positiv mulighed for at undgå bilkøer. Umiddelbart er det rigtig godt, at der bliver gjort noget i det her kryds. Vi er ikke bange for at være forsøgskaniner,” siger Jørgen Mikkelsen, der er formand for grundejerforeningen Nordmarksvænge.
Ved at regulere lyssignalet, kan vi udnytte vejenes kapacitet mere optimalt til glæde for både områdets beboere og den gennemkørende trafik mellem Roskildevej og Holbækmotorvejen.
Testen kører i maj måned
Prototypen bliver sat op tirsdag den 30. april og skal køre i en testperiode frem til maj. Den bliver suppleret af en VMS-tavle. Det er en trafiktavle, som vi kender dem fra motorvejen. Den viser, hvor lang tid det tager at køre en bestemt strækning.
De første tre uger vil tavlen stå på Vallensbæk Torvevej mellem Vallensbæk Vej og Park Allé. Mens den står her, viser den hvor lang tid det tager at komme fra Holbæk Motorvejen til Roskildevej. Herefter hiver vi tavlen op med rødderne og planter den på Vallensbæk Torvevej i Albertslund ved Coop. Her vil den omvendt vise, hvor lang tid det tager at køre fra Roskildevej til Holbæk Motorvejen.
I testperioden får du derfor både bedre trafikinformation og bedre trafikflow på Vallensbæk Torvevej. To ting, der til sammen skal give mindre kø og trængsel i myldretiden.
Ambitionen er, at man på sigt kan anvende løsningen på andre strækninger i andre kommuner.