You are here

Åben Skole-samarbejde sætter spot på dyr

Date: 13. August 2020
  • 5. klasser fra Egholmskolen på besøg på ARKEN for at udforske de farverige isbjørne.

    5. klasser fra Egholmskolen på besøg på ARKEN for at udforske de farverige isbjørne.

5. klassserne i Vallensbæk deltager i forløbet ”Laboratorium for kreativ læring”, som tager afsæt i ARKEN’s udstillinger Dyr i Kunsten.

Udstillingen Dyr i Kunsten handler om dyrene i vores liv – og om dyrenes liv med os. Vi lever med dyr, af dyr, i kærlighed til dyr og på dyrenes bekostning. Ofte glemmer vi mennesker, at vi er en art blandt andre arter, andre gange minder dyrene os om det, når deres handlinger og reaktioner spejler vores egen adfærd og psykologi.

Hvis man besøger ARKEN i øjeblikket, kan man blandt andet opleve udstillingen ”We are the Alaskan tourists” af kunstneren Paola Pivis. Udstillingen består af farverige og muntre isbjørne, præsenteret som vi aldrig har set isbjørne før. Kunstneren har erstattet dyrenes tykke, hvide pels med lette fjer i pangfarver.

Selvom isbjørnene står stille i vidt forskellige positioner, kan man let forestille sig at de store bjørne kan komme til live, rynke på næsen, blinke med de mørke øjne eller ryste deres store fjerdragter. Men er det rovdyr, er det hyggebamser eller er det isbjørne med menneskelige egenskaber?

Alle elever på 5.årgang i Vallensbæk kommune deltager i Åben Skole samarbejde med ARKEN-undervisning. Åben Skole forløbet ”Laboratorium for kreativ læring” foregår både på elevernes egen skole og på ARKEN. Åben Skole samarbejde skaber mulighed for, at kulturinstitutioners særlige ressourcer, ekspertise og læringsrum bringes i samspil med lærernes faglighed på en sådan måde, at det kan bidrage til folkeskolens formål.

Folkeskolens formål om at ”eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle” (Folkeskolens formålsparagraf stk. 2) danner afsættet for samarbejdet.

I de undersøgende møder med kunst styrkes såvel erkendelse som fantasi. I mødet åbnes for nye perspektiver, der udfordrer dominerende forståelser og kalder på både stillingtagen og handling.

 

Sidst opdateret 13.08.2020