Hver fjerde år skal der udpeges nævninge og domsmænd (lægdommere) til byretten og landsretten. Det sker ved, at grundlisteudvalget i hver kommune vælger personer til en grundliste. Ud fra denne liste trækker Østre Landsret ved lodtrækning lægdommere og nævninge for de kommende fire år.
Grundlisteudvalget søger vallensbækborgere, der er interesseret i at blive lægdommer (nævning eller domsmand) i perioden 1. januar 2024 til 31. december 2027.
Ansøgningsfrist er torsdag den 9. februar 2023.
Grundlisten skal afspejle befolkningens sammensætning i kommunen. Det kan få betydning for, hvem der bliver optaget på grundlisten. Selv om du opfylder kravene, kan du derfor ikke være sikker på, at du bliver optaget.
Ansøg om at komme på grundlisten
- Klik på dette link
(Ansøgningsskemaet downloader automatisk til mappen 'Overførsler' på din computer) . - Åben ansøgningsskemaet
- Udfyld ansøgningsskemaet
- Gem dine indtastninger (ctrl + s)
- Send ansøgningsskemaet til Vallensbæk Kommune
Vi anbefaler, at du sender den udfyldte blanket til Vallensbæk Kommune via Digital Post eller afleverer den i Kultur- & Borgerhuset eller i receptionen på Rådhuset, da den indeholder dine personlige oplysninger. Du kan få adgang til Digital Post på Borger.dk
- Link til digital post – klik her