
Lugten af friskbagt snobrød blander sig stille og rolig med den karakteristiske lugt af røg fra et knitrende bål, mens blæsten trækker i dugen på et tipi-lignende telt. Bue og pil er blevet lagt væk og er blevet erstattet med smartphones. For det er ikke indianere, der varmer sig ved ilden ved naturskolen Bækkehuset i Vallensbæk: Det er 10. klasses-elever fra Vallensbæk.
Klassen er nemlig en del af forløbet ’Mit liv, Jeg bestemmer’ –et nyt initiativ, hvor undervisning om fysisk og mental sundhed får en plads side om side med fag som dansk, engelsk og matematik.
Sundhedstimerne har blandt andet bestået af undervisning om fysisk sundhed, søvn, og hvad man får ud af at være god ved andre. Derudover har klassen arbejdet med teambuilding, styrke- og konditionstræning og har haft diskussioner om værdier og vigtigheden af at have en god klasse.
”Mental sundhed er trivsel; det er at kunne udfolde sine evner og håndtere dagligdagens udfordringer og at indgå i fællesskaber med andre. Så vi håber på, at dette forløb kan give de unge værktøjer til at styrke troen på sig selv, så de står stærkere i fremtiden,” siger Tilde Skjærlund Jensen, der er underviser på forløbet og sundhedskonsulent i Vallensbæk Kommune.
Derfor finder dagens afslutning heller ikke sted i klasseværelset, men i naturskolen Bækkehuset, hvor sammenhold og aktivitet er i fokus. Noget tyder på, at forløbet har båret frugt.
”Jeg har lært rigtig mange nye ting i forhold til søvn og kost. Jeg har lært, at jeg ikke skal spise for meget usundt, og at hvis jeg skal koncentrere mig i skolen, så er søvn meget vigtig,” siger Zaaid Sethi, der er elev i 10. klasse.
Klasselærer Emil Lindegaard kan se, der er sket en positiv forandring med de unge. Ikke kun når det kommer til fysisk sundhed, men også i måden klassen omgås hinanden på:
”Vi har talt om, hvordan god gruppedynamik i en klasse er rigtig vigtig, og om hvordan man opfører sig ordentligt over for hinanden. Det er ting, de ikke normalt går og tænker over.”