Vallensbæk Kommune er dataansvarlig i forbindelse med behandlingen af dine personoplysninger.
For at vi kan levere vores kommunale services og ydelser til dig, har vi brug for at behandle personoplysninger.
Når vi behandler dine oplysninger, har vi derfor stort fokus på, at oplysningerne behandles sikkert og forsvarligt. Det gælder oplysninger om både borgere, foreninger, virksomheder, ansatte og samarbejdspartnere.
På denne side kan du læse nærmere om, hvorfra Vallensbæk Kommune indhenter dine oplysninger, hvad vi bruger dem til, og hvor længe vi gemmer oplysningerne.
Hvis du har spørgsmål til vores håndtering af dine personoplysninger, er du altid velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver (DPO).
Hvilke oplysninger indhenter vi om dig?
I forbindelse med behandlingen af din sag vil det som regel være nødvendigt at indhente oplysninger om dig. Vi bestræber os altid på ikke at indhente flere oplysninger end højst nødvendigt for at kunne behandle din sag.
Hvor indhenter vi oplysninger om dig?
Vi kan enten indhente dine oplysninger direkte fra dig selv eller under visse omstændigheder fra andre myndigheder og instanser.
Nogle informationer kan vi som kommunal myndighed selv indhente fra andre offentlige myndigheder eller fælles offentlige registre.
Dette kan eksempelvis være indkomstoplysninger og skatteforhold fra SKAT, bygnings- og boligoplysninger fra BBR-registeret. Andre informationer beder vi dig om at oplyse, når du eksempelvis ansøger om en ydelse eller service.
Som borger har du ret til at få at vide, hvorfra vi indhenter oplysninger om dig i forbindelse med behandling af din sag i kommunen. Det er som udgangspunkt de enkelte fagcentre, der har oplysningspligt i forbindelse med sagsbehandlingen.
Billeder er også personoplysninger
Fotografier og andre billeder af identificérbare personer kan efter omstændighederne udgøre personoplysninger.
Det betyder blandt andet, at kommunen som hovedregel skal have dit samtykke, hvis vi eksempelvis anvender et portrætbillede af dig på kommunens hjemmeside eller andre steder.
Hvis formålet med at offentliggøre et billede er at vise en aktivitet eller en situation – et såkaldt situationsbillede – kan der efter omstændighederne ske offentliggørelse uden samtykke.
Hvis du er i tvivl, eller hvis du har andre forespørgsler vedrørende billeder, som anvendes af kommunen, kan du kontakte vores kommunikationsansvarlige på kommunikation@vaellensbaek.dk.
Opbevaring af dine personoplysninger
Alle relevante oplysninger, som vi behandler i forbindelse med vores sagsbehandling, bliver opbevaret og journaliseret sikkert i vores fagsystemer og efterfølgende arkiveret i henhold til arkiveringsreglerne.
Vi behandler dine oplysninger, så længe de er relevante for sagsbehandlingen, hvorefter de vil blive opbevaret med henblik på senere arkivering.
Hvordan håndterer vi dine personoplysninger i selvbetjeningsløsninger?
Som udgangspunkt anvender vi den sikre fælles offentlige login-løsning NemLogin, hvor du bruger dit NemID som nøgle til at logge dig ind på selvbetjeningsløsninger og blanketter.
Der findes også formularer eller selvbetjeningsløsninger, der ikke kræver så høj sikkerhed. Her kan du typisk oprette dig med et selvvalgt brugernavn og password. Det sker eksempelvis på bibliotekernes selvbetjeningsløsning og ved oprettelse af arrangementer i kommunens kalender.
Databeskyttelsesrådgiverens (DPO'ens) opgaver
Du kan også kontakte databeskyttelsesrådgiveren, hvis du er i tvivl om, hvorvidt vi håndterer dine personoplysninger korrekt. Eller hvis du har en mistanke om, at kommunen har lækket personoplysninger eller på anden måde krænket fortroligheden i håndteringen af dine eller andre personers data.
Vallensbæk Kommune har en databeskyttelsesrådgiver (DPO). Du finder kontaktoplysningerne på databeskyttelsesrådgiveren nederst på denne side.
Det er databeskyttelsesrådgiverens opgave at tilse, at kommunen lever op til databeskyttelseslovgivningen. Databeskyttelsesrådgiveren er i sin funktion en uvildig instans.
Databeskyttelsesrådgiveren bistår kommunens ledelse og medarbejdere med råd og vejledning om kravene til behandling af personoplysninger.
Læs mere om databeskyttelsesrådgiverens rolle på Datatilsynets hjemmeside.
Hvad kan databeskyttelsesrådgiveren IKKE hjælpe dig med
Send sikker post til databeskyttelsesrådgiveren
Klage
Du har altid ret til at klage til Datatilsynet.
Kontakt Datatilsynet, hvis du vil klage.
Anmeld et brud på persondatasikkerheden til Datatilsynet.