Før du går i gang med en ungdomsuddannelse, vurderer vi sammen med dine lærere, om du er uddannelsesparat til den uddannelse, du ønsker at starte på.
Uddannelsesparathedsvurdering (UPV)
Uddannelsesparathed handler om dine faglige, personlige og sociale forudsætninger for at starte på og gennemføre en ungdomsuddannelse.
Uddannelsesparathedsvurderingen er en vurdering af den unges faglige, sociale og personlige forudsætninger i forhold til at at påbegynde og gennemføre en ungdomsuddannelse efter 9. eller 10. klasse.Vurderingen skal hjælpe til, at den unge får den faglige støtte og vejledning, hun/han skal bruge for at blive parat til den ønskede ungdomsuddannelse efter grundskolen.
- I Vallensbæk er arbejdet med den obligatoriske uddannelsesparathedsvurdering i folkeskolens ældste klasser udarbejdet i tæt samarbejde mellem skolerne og Uddannelsesvejledning Vallensbæk.
- Processen begynder i 8. klasse og fortsætter i 9. klasse og eventuelt også i 10. klasse.
- Uddannelsesvejledningen arbejder for, at vurderingen fungerer som en relevant proces, der støtter den unge i at blive afklaret om egne kompetencer og muligheder ift. de krav, som de forskellige ungdomsuddannelser stiller.
- Uddannelsesvejledningen arbejder med en systematisk og dialogsøgende kommunikation mellem uddannelsesvejledningen, skole og hjem.
- Uddannelsesvejledningen deltager på forældremøder, tilbyder lærerworkshops om uddannelsesparathed og har koordinerende møder med lærerteams og udskolingsledere.
- Uddannelsesvejlederne afholder kollektiv vejledning i klasserne, hvor intentionen og praksis bag uddannelsesparathedsvurderingen formidles og debatteres med de unge.
Uddannelsesparathedsvurderingen bliver foretaget i forhold til alle typer ungdomsuddannelse, som den unge kan ansøge efter grundskolen:
- EUD/EUX
- HF
- STX/HTX/HHX
Den unge tilkendegiver, hvilke ungdomsuddannelser den unge overvejer.
- Vurderes den unge endnu ikke parat til en eller flere af de ønskede ungdomsuddannelser, skal skole, vejledning og forældre indgå et samarbejde om at støtte den unge i at blive parat. Dette forløb beskrives i en vejledningsplan.
- Processen for uddannelsesparathedsvurderingen fortsætter frem til den endelige uddannelsesparathedsvurdering, som foretages på baggrund af folkeskolens afgangsprøve i hhv. 9. eller 10. klasse.