Siden den 17. december 2021 har alle kommuner været forpligtet til at have en whistleblowerordning.
En whistleblowerordning giver mulighed for, at ansatte og evt. samarbejdspartnere kan oplyse kommunen om kritisable forhold, uden at frygte for negative konsekvenser.
Indberetningerne kan føre til, at ulovligheder opdages og håndteres, og de kan give værdifuld ledelsesinformation, f.eks. ved at kaste lys på en uhensigtsmæssig kultur.
Indretning af whistleblowerordningen
Whistleblowerordningen giver medarbejdere mulighed for at indberette om eksempelvis strafbare forhold, andre lovovertrædelser, grove tilfælde af omsorgssvigt og lignende.
Som ansat i kommunen har man ret til at henvende sig til whistleblowerordningen med oplysninger om alvorlige fejl og forsømmelser i kommunen.
Whistleblowerordningen er et supplement til den daglige dialog. Man bør derfor altid overveje, om problemerne kan løses ved henvendelse til f.eks. nærmeste leder, personaleafdelingen, en arbejdsmiljørepræsentant eller en tillidsrepræsentant.
Ordningen er et alternativ, som kan bruges, hvis en medarbejder ikke ønsker at bruge de almindelige kanaler, f.eks. fordi vedkommende ikke føler sig tryg ved det.
Hvem gælder ordningen for?
Som udgangspunkt omfatter whistleblowerordningen kun ansatte i kommunen. Men evt. henvendelser fra samarbejdspartnere, leverandører m.v. vil ikke blive afvist, hvis de er seriøse og omtaler forhold, der bør undersøges.
Indberetningskanal
Som udgangspunkt rettes der skriftlig henvendelse til Whistleblowerenheden.
Det er der oprettet en særskilt postkasse til: whistleblowerenheden@vallensbaek.dk.
Mundtlige henvendelser eller fysiske breve vil dog ikke blive afvist, hvis de er seriøse og omtaler forhold, der bør undersøges.
Anonymitet
Kommunens whistleblowerordning behandler som udgangspunkt ikke anonyme henvendelser.
Anonyme henvendelser til whistleblowerenheden vil dog ikke blive afvist, hvis de ser seriøse ud og omtaler forhold, der bør undersøges.
Beskyttelse af whistleblower
Enhver form for repressalier mod en whistleblower, der i god tro foretager en indberetning, vil være forbudt.
Offentliggørelse
Mindst én gang årligt offentliggør Whistleblowerenheden oplysninger om sit arbejde i enheden. Der skal i den forbindelse offentliggøres antallet af henvendelser og status på opfølgningen på dem, herunder hvor mange henvendelser der er blevet afvist, realitetsbehandlet eller har givet anledning til politianmeldelser. Det skal også offentliggøres, hvilke overordnede temaer henvendelserne har vedrørt.
Offentliggørelsen sker på kommunens hjemmeside.
GDPR
Efter databeskyttelseslovgivningen har personer, der registreres, nogle rettigheder.
Det kan ske, at personoplysninger indgives til whistleblowerordningen af andre, hvorved en medarbejders personoplysninger registreres i whistleblowerordningens mail-postkasse og i Acadre.
Behandlingen af personoplysninger kan ske, når det er nødvendigt for at behandle indberetninger, der er modtaget som led i whistleblowerordningen.