I forbindelse med projekt Sydporten har der været debat om de trafikale forhold i området. Det er der blevet lyttet til. Efter en vurdering af trafikmønstrene i området har der vist sig en mulighed for at skabe rammerne for et roligere villakvarter omkring Bækkeskovvej.
Bækkeskovvej bliver i dag brugt som gennemfartsvej mellem Vallensbæk Strandvej og Søndre Ringvej og er derfor belastet af tung trafik. Det er ikke hensigtsmæssigt.
Derfor er forslaget at lukke Bækkeskovvej for gennemkørsel mod Søndre Ringvej. Hermed skaber vi et lukket villakvarter uden gennemkørende trafik. Samtidig vil Søndre Ringvej i forbindelse med etableringen af Letbanen blive neddroslet til to spor og hastigheden nedsat til 50 km/t. Dette vil, udover at reducere støjen fra vejen og begrænse mængden af gennemkørende biler, gøre byrummet mere attraktivt at færdes i.
Nye trafikmønstre i Vallensbæk
Vi arbejder for, at vores veje primært skal være til den lokale trafik. Det skal ikke være attraktivt at bruge Vallensbæk som gennemkørsel. Derfor arbejdes der blandt andet med lukning af veje, hastighedsdæmpninger og alternative transportmuligheder.
Vi vil understøtte den lokale trafik og arbejder for at nedbringe tung trafik på gennemfart i kommunen.
Der vil forventeligt også ske ændringer i trafikmønstre og -mængde, når Letbanen begynder at køre i 2025.
Og i forbindelse med, at Letbanen kommer til Vallensbæk, arbejder vi på, at S-togs-linje E, som kører mellem Holte Station og Køge Station via København H, også vil komme til at stoppe i Vallensbæk, så det bliver endnu nemmere at skifte fra Letbanen til S-tog og omvendt.
Sydporten – den grønne port til Vallensbæk
Med etableringen af Sydporten bliver det foreslået, at vejbroen over Søndre Ringvej ved bygrænsen ved Ishøj bliver revet ned, og at der etableres et lyssignal mellem Søndre Ringvej og Vallensbæk Strandvej i et nyt T-kryds. Når broen bliver fjernet, vil det få en positiv betydning for områdets samlede udtryk, og udsynet til strandengen og vandet vil blive forbedret for den bagvedliggende bebyggelse.
Fjernelse af broen vil samtidig frigive et areal på ca. 4.000 m², som med fordel vil kunne udlægges til at etablere byhuse med strandvejskarakter ud mod Vallensbæk Strandvej. På sigt udvides Strandvejen med mere grøn beplantning, fx. bede med træer mellem vejbanerne.
Kommer man til Vallensbæk fra syd, skal det kommende boligområde Sydporten fungere som en grøn port ind til Vallensbæk med Strandhaven på den ene side og Sydporten på den anden, som byder velkommen til den grønne kommune.
Kommunalbestyrelsen i Vallensbæk har en vision om, at kommunen skal fremstå velplejet og pæn med arkitektur og byrum af æstetisk høj kvalitet. Sydporten vil kunne give Vallensbæk nye attraktive boliger ud til strandengen og havet.
Forslaget om at arbejde videre på en lokalplan for Sydporten og en ændring af de trafikale forhold bliver behandlet af Kommunalbestyrelsen den 13. oktober. Hvis sagen bliver godkendt, vil kommunen gå i gang med arbejdet med at udforme den konkrete lokalplan.
Trafikafviklingen i området kan blive håndteret som vist på figuren her ved at lukke Bækkeskovvej for gennemkørsel og erstatte broen over Søndre Ringvej med et T-kryds.
Vallensbæk gør letbanen grønnere
Allerede da startskuddet til Letbaneprojektet lød, valgte Vallensbæk Kommune at bruge ekstra penge på at gøre letbanen grønnere. Det betyder, at vi får græs mellem skinnerne på stationerne – frem for de traditionelle sten.
Letbanetoget bliver grønt, så det adskiller sig fra de gule bybusser og røde S-tog. Samtidig signalerer den grønne farve, at letbanen er et grønt transportmiddel, der kører på el.
Vi har yderligere afsat penge til at få etableret beplantning langs letbanen i Vallensbæk.