Vallensbæk Kommune har d. 13. oktober 2021 vedtaget Risikostyringsplan for oversvømmelse fra hav 2021-2027. Risikostyringsplanen er en ajourføring af Risikostyringsplan for Vallensbæk Kommune – Køge Bugt, som blev vedtaget december 2014.
Den ajourførte risikostyringsplan har været i høring fra d. 7. januar 2021 til d. 10. juli 2021. Vallensbæk Kommune har modtaget 11 høringssvar, som ikke har givet anledning til ændringer af planen. Der er dog lavet små præciseringer og rettelser.
Om risikostyringsplanen
Vallensbæk Kommune er udpeget, som et område med særlig risiko for oversvømmelser og udpegningen er sket i overensstemmelse med EU’s oversvømmelsesdirektiv. I risikostyringsplanen fastsættes mål og forslag til handlinger og tiltag så mulige negative konsekvenser forbundet med oversvømmelse mindskes.
Du kan hente risikostyringsplanen her:
Klagevejledning
Der kan inden 4 uger fra planens offentliggørelse klages til Miljø- og Fødevareklagenævnet jf. § 12 i Bekendtgørelse om vurdering og risikostyring for oversvømmelser fra havet, fjorde eller andre dele af søterritoriet. Miljø- og Fødevareklagenævnet kan kun behandle såkaldt retlige spørgsmål.
Klager fremsendes via digital Klageportal på www.borger.dk eller www.virk.dk, hvor man skal logge på med NEM-ID. Klagen sendes automatisk gennem Klageportalen til Kommunen. En klage er indgivet, når den er tilgængelig for Kommunen i Klageportalen. Den efterfølgende kommunikation om klagesagen skal ske ved anvendelse af digital selvbetjening på www.borger.dk eller www.virk.dk.
Når der klages, skal man fra 1. februar 2017 betale et gebyr på 900 kr., hvis man klager som privatperson, og 1.800 kr. hvis man klager som virksomhed eller organisation. Gebyret betales med dankort eller andet betalingskort i Klageportalen. Gebyret bliver tilbagebetalt, hvis man får medhold i klagesagen hos Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Miljø- og Fødevareklagenævnet skal som udgangspunkt afvise en klage, der kommer uden om Klageportalen. Hvis man på grund af særlige forhold ønsker at blive fritaget for at bruge Klageportalen, skal man sende en begrundet anmodning til Kommunen. Kommunen videresender herefter anmodningen til klagenævnet, som afgør, om anmodningen kan imødekommes.