Hvis der opstår tvister mellem lejere og udlejere i private boliger, har begge parter mulighed for at bede huslejenævnet om at træffe en afgørelse.
Huslejenævnets opgave er at afgøre tvister i forbindelse med:
- huslejeforhøjelser
- opgørelse af en boligs stand ved indflytning og fraflytning
- regler for vedligeholdelse og istandsættelse
- tilbagebetaling af depositum
- betaling af varme, vand og lignende
- husordensovertrædelser
Det koster kr. 357,- (2024) i gebyr at få en sag behandlet i nævnet.
- Gebyret skal indbetales til reg.nr. 4316 konto.nr. 3177141119
(IBAN: DK47 3000 3177 1411 19 BIC/SWIFT: DABADKKK). - HUSK at påføre sagens adresse samt "Huslejenævnet" på indbetalingen.
Alle sager skal indbringes skriftligt, indeholdende forklaring på hvad du ønsker, at huslejenævnet skal tage stilling til samt være vedlagt den nødvendige dokumentation:
- Hele lejekontrakten
- Relevant korrespondance med modparten
- Er det en fraflytningssag, skal du også medsende indflytnings- og fraflytningsrapporterne, evt. billeddokumentation
- Er det en sag om forbrugsudgifter, som fx vand og varme, skal du sende forbrugsregnskabet
Sagen inkl. dokumentation sendes via sikker mail. Adgang til sikker mail fås via knapperne nederst på siden.