Agenda 21 er en international aftale og handlingsplan for, hvordan det internationale samfund skal arbejde med udvikling og miljø.
Det overordnede mål er en bæredygtig udvikling. En udvikling der sikrer, at løsningerne på eksisterende miljø- og ressourcemæssige udfordringer er forankrede i en ansvarlig og fremtidsorienteret strategi, adfærd og implementering.
Et punkt i Agenda 21 handler om hvordan lokale myndigheder bør formulere en Lokal Agenda 21 for lokalsamfundet i samarbejde med befolkning, virksomheder, foreninger m.v.
Alle kommuner i Danmark har pligt til at formulere en Agenda 21-strategi og redegøre for arbejdet med Lokal Agenda 21 en gang hvert fjerde år.
Referater fra afholdte møder i Agenda 21-rådet
Kommissorium for Agenda 21 Rådet i Vallensbæk Kommune
På FN’s konference om miljø og udvikling i Rio de Janeiro i 1992 vedtog 180 lande Agenda 21-dokumentet, der er et handlingsprogram for bæredygtig udvikling i det 21. århundrede. Social, økonomisk og miljømæssig bæredygtighed er knyttet sammen og er bestemmende for, om de næste generationer får samme livsbetingelser og adgang til ressourcer som os.
Et led i Agenda 21 programmet er, at den bedste bæredygtige udvikling opnås gennem dialog mellem borgere, virksomheder, foreninger, politikere m.fl. på lokalt plan. Derfor har Kommunalbestyrelsen i Vallensbæk Kommune nedsat et Agenda 21 Råd.
Agenda 21 Rådets formål
Det overordnede formål med rådet er, at borgere og kommune får fælles ansvar og ejerskab til at fremme den bæredygtige udvikling i Vallensbæk Kommune.
Det er Agenda 21 Rådets opgave at rådgive og vejlede Kommunalbestyrelsen om bæredygtige tiltag og anbefale hvilke, der særligt skal satses på. Rådet er høringspart for teknik- og miljøudvalget ved spørgsmål om bæredygtig udvikling i kommunen.
Agenda 21 Rådet er et forum, hvor fælles natur- og miljøinteresser samt interesser for bæredygtighed kan diskuteres og videreudvikles, og hvor interessemodsætninger tilsvarende kan drøftes og eventuelt afklares.
Agenda 21 Rådets opgaver er:
- at udtale sig vedrørende affalds- og spildevandsplaner og andre natur- og miljøplaner fra Vallensbæk Kommune
- at bidrage til kommunens Agenda 21-strategi, som ifølge Planloven skal revideres hvert 4. år
- at drøfte kommunens grønne regnskaber for herved at fremme et mere energibevidst forbrug blandt borgerne
- at deltage som ambassadører for en bæredygtig udvikling i grønne eller bæredygtige tiltag og arrangementer sammen med kommunen som fx Affaldsindsamlings-dag og Grøn Dag
- at diskutere og videreudvikle fælles natur- og miljøinteresser samt interesser for bæredygtighed med forståelse for forskellige interessemodsætninger.
Agenda 21 Rådets organisatoriske forhold
Et Agenda 21 Råd kan sammensættes af op til 11 medlemmer:
- 5 udpeget af og blandt Kommunalbestyrelsen
- op til 5 eksterne interessenter fra foreninger, interesseorganisationer, erhvervslivet, ejerforeninger mv. der indbydes til at deltage i rådet
- 1 sekretær i Agenda 21 Rådet.
De 5 politiske medlemmer udpeges af Kommunalbestyrelsen. Herudover er Agenda 21 Rådet selvsupplerende, så sammensætningen kan afspejle aktuelle emner. Rådet indbyder heraf selv de op til 5 eksterne medlemmer fra foreninger, interesseorganisationer, erhvervslivet, ejerforeninger mv. på baggrund af deres særlige interesse i bæredygtig udvikling i Vallensbæk.
Endvidere kan Agenda 21 Rådet fra gang til gang invitere nøglepersoner fra administrationen og eksterne til at deltage i deres møder og i aktuelle arbejdsgrupper efter behov.
Formand for Klima-, Teknik- og Miljøudvalget er formand for Agenda 21 Rådet.
Der holdes 3 årlige møder - i april, september og december - hvor kommunens projekter og aktiviteter inden for området gennemgås med henblik på at rådgive Teknik og Miljøudvalget og kommunens administration. Der holdes endvidere møde, når Klima-, Teknik- og Miljøudvalget anmoder om Rådets bistand i forbindelse med udvalgets sager. Rådet kan inviteres ind i særlige processer som f.eks. udarbejdelse af affaldsplanen.
Dagsorden udsendes 14 dage før mødet med nødvendige bilag, ganske som referat udsendes 14 dage efter mødet er afholdt. Forslag til emner på dagsorden skal derfor være inden 14 dage før det næste planlagte møde.
Rådet består således både af medlemmerne i Klima-, Teknik- og Miljøudvalget, og af interessenter fra eksterne interesseorganisationer mv. af hensyn til at fremme den tværgående dialog. Ved egentlige høringsudtalelser er den del af rådet, som ikke er udpeget af kommunalbestyrelsen, afsender. Dette for at undgå at udvalgsmedlemmer er høringspart for sig selv.
Deltagere:
- Jan Høgskilde (JAH) formand
- Marianne Friis-Mikkelsen (MFM)Lene Holm Gamborg (LHG)
- Kristine Klæbel (KRK)
- Ruth Sloth Frederiksen (RSF)
- Kenneth Meldgaard Larsen (KML)
- Dan Sandager (DSA)
- Martin Nielson (MARN)
- Colette Josiassen (CJ)
- Mikkel Bjørnstrup (MIBJ)
- Per Lysholm Kjærebye (referent) (PLK)
Afbud:
- Ole Bertelsen (OLB)
- Erdal Colak (ERC)
1. Forslag til Agenda 21 strategi
Strategien blev gennemgået og der blev fortaget enkelte rettelser på baggrund af spørgsmål fra Agenda 21 udvalget.
Strategien skal nu sendes til politisk behandling.
2. Godkendelse af referat fra LA21 mødet den 13. september 2018
Referatet blev godkendt.
3. Grønt regnskab 2018
Regnskabet blev præsenteret. Udformningen af det grønne regnskab fik ros fra Agenda 21 og det giver et godt overblik.
Der er et ønske om, at regnskabet for de enkelte lokaliteter bliver hængt op, så brugerne kan se, hvordan regnskabet ser ud for det pågældende sted.
4. Status på affaldsplanen 2019
Planen er blevet layoutet, så den er blevet mere læsevenlig. Den skal i høring i 8 uger. Der er et informationsmøde i høringsperioden, d. 13. august 2019 kl. 18.00-19.30 og sekretæren indkalder Agenda21 rådet til informationsmødet.
5. Status på projekterne
Fugletårnet : Vi forventer at det bliver færdigt i 2019.
Skovmosen ll: Vi forventer at første spadestik bliver taget i 2019.
Indsatsplaner for grundvandsbeskyttelse: På baggrund af bl.a. workshoppen med Koordinationsforum er der udarbejdet et udkast til indsatsplan.
Indsatsplanen vil blive sendt til kommentering hos Koordinationsforum, som Agenda21 er en del af, hvorefter den skal til politisk behandling og sendes i høring.
6. Elladestandere efter ønske fra Martin Nielson
Agenda 21 ønsker at forvaltningen har en dialog med centerejerne og developere, omkring mulighed for etablering af elladestandere.
7. Opgaver siden sidst
Artikel om elbiler i Vallensbæk Nu
Artiklen er stadig aktuel, og KML stiller stadig gerne op til interview. Forvaltningen kontakter KML med henblik på aftale.
God idé med et LA21-møde med ekskursion f.eks. til en anden kommune med elbiler. Der undersøges en nærliggende sammenlignelig kommune
I forbindelse med næste møde i september 2019, vil rådet besøge Albertslund Kommune for at høre om kommunens erfaring med elbiler. Sekretæren sørger for at arrangere det praktiske.
Beslutningsreferater fra LA-21 på hjemmesiden
Beslutningsreferater skal være tilgængelige på hjemmesiden. Referatet rundsendes, og medlemmerne har en uge til at komme med kommentarer. Hvis der ingen kommentarer er, er referatet godkendt og vil derefter bliver lagt på hjemmesiden af sekretæren.
Gerne et indslag i Vallensbæk Nu om stormflodsscenarier
Der kommer ikke en artikel om stormflodsscenarier i Vallensbæk NU, men der er i denne omgang af Vallensbæk Nu en artikel om hvad borgerne skal gøre for at forebygge hændelser i forbindelse med skybrud.
8. Bordet rundt
Ingen kommentarer
9. Evt.
Sekretæren indkalder Agenda 21-rådet til næste møde i september 2019.
Deltagere:
- Jan Høgskilde (JAH) formand
- Marianne Friis-Mikkelsen (MFM)
- Ruth Sloth Frederiksen (RSF)
- Kenneth Meldgaard Larsen (KML)
- Erdal Colak (ERC)
- Dan Sandager (DSA)
- Martin Nielson (MARN)
- Ole Bertelsen (OLB)
- Connie Graul (CGR)
- Per Lysholm Kjærebye (referent) (PLK)
- Benny P. Bach (Furesø Kommune)
Afbud:
- Lene Holm Gamborg (LHG)
1. Benny P. Bach fra Furesø Kommune orienterer om deres erfaringer omkring brugen af el-biler
Benny holdt et oplæg, hvor han kom rundt om bl.a. fordele og udfordringer ved el-biler, samt hvilke overvejelser man bør tage fx ved nybyggeri og byplanlægning.
Slides fra oplægget bliver sendt ud til alle medlemmerne af Agenda 21-Rådet.
2. Godkendelse af referat fra LA21 mødet den 27. juni 2019
Referatet blev godkendt.
Der blev spurgt ind til udvælgelsen af punkter til dagsordenen.
I den forbindelse blev det besluttet, at Vallensbæk Kommunes grønne regnskab skal drøftes igen i Agenda 21-Rådet. I forbindelse med den drøftelse, skal der også diskuteres, hvordan den enkelte boligejer kan hjælpes med at opnå en energibesparing.
3. Status på affaldsplanen 2019
Den er blevet behandlet og godkendt af kommunalbestyrelsen.
JAH informerede omkring, at Remondis A/S, som samler affald ind i Vallensbæk Kommune, trækker sig fra samarbejdet. Derfor har Vallensbæk Kommune sammen de fire andre kommuner, som også havde en kontrakt med Remondis A/S, startet et nyt renovationsselskab.
JAH informerede også omkring problematikken omkring Vestforbrændingens håndtering af plastikaffald.
Agenda 21-Rådet ønsker i løbet af 2020 at have en status på sagen omkring plastikaffald, og derfor skal en repræsentant fra Vestforbrændingen inviteres til et Agenda 21-møde i løbet af 2020.
4. Affaldsindsamling søndag d. 26. april 2020
Der var enighed om, at affaldsindsamlingen 2019 var en succes, hvor der blev samlet en del affald, og stemningen var god.
Affaldsindsamlingen i 2020 bliver derfor opbygget over samme skabelon.
Flere medlemmer af Agenda 21-Rådet synes, at dagen ikke fik nok reklame og ønskede sig derfor mere reklame for dagen.
Der kommer information omkring dagen på kommunes hjemmeside og på kommunens Facebook-profil.
Vej og Park kommer med input på områder i kommunen, hvor affaldsindsamlerne kan fokusere på.
5. Hvordan kan vi arbejde videre med FN´s Verdensmål (Strategi for Lokal Agenda 21 – 2019)
CGR stillede spørgsmål til, hvordan Agenda 21-Rådet kunne tænke sig at arbejde videre med FN´s Verdensmål, og hvilket mål vi skal starte med.
Spørgsmålet medførte en snak om Agenda 21-Rådets generelle rolle, funktion og hvordan Rådet kan spille ind ift. den øvrige kommune.
Der blev også drøftet, at det er vigtigt at Rådet får talt om, hvordan vi kan operationalisere vores idéer og holdninger.
Det blev besluttet, at denne drøftelse skal på dagsordenen på næste møde.
Der var også enighed om, at alle medlemmer inden næste møde, ser på Verdensmålene fra strategien, og hver især byder ind med, hvad man synes er vigtigt.
Agenda 21-Rådet laver derefter en prioritering af hvilke mål, man bør starte med at arbejde med.
JAH udsender i god tid inden næste møde nogle tanker omkring, hvordan han tænker Rådet kan gribe de ovenævnte punkter an
6. Status på projekter
- Fugletårn:
Kommunen er i gang med et miniudbud på tårnet.
Der arbejdes på alternativer til betonfundamentet.
- Mosen - faunapassage:
Vallensbæk Kommune har sendt en forespørgsel til Albertslund Kommune for at få klarhed, om søerne kommer til at ændre status fra et regnvandsteknisk anlæg til en anden klassifikation, og dermed komme ind under en anden lovgivning.
Vallensbæk Kommune har ikke modtaget et svar endnu, og der bliver ikke afsat penge til projektet, inden der er klarhed om søernes fremtidige klassifikation.
7. Evt.
KML har talt med en kommunikationsmedarbejder fra Vallensbæk Kommune, om en artikel om el-biler m.v. Administrationen følger op på sagen.
Sekretæren udsender en forhåndsreservation til næste møde, som bliver den 19.03.2020.
Deltagere:
Jan Høgskilde (JAH) formand
Marianne Friis-Mikkelsen (MFM)
Kenneth Meldgaard Larsen (KML)
Dan Sandager (DSA)
Ole Bertelsen (OLB)
Tine Christiansen (TCH)
Per Lysholm Kjærebye (referent) (PLK)
Afbud:
Lene Holm Gamborg (LHG)
Ruth Sloth Frederiksen (RSF)
Martin Nielson (MARN)
Erdal Colak (ERC)
1. Opfølgning på referatet fra sidste møde
Det blev besluttet, at 'status på projekter' altid skal være et punkt på dagsordenen.
2. Planlægning af affaldsindsamlingen lørdag d. 19. september
Der var enighed om, at affaldsindsamlingen i 2019 var en succes, og derfor bliver affaldsindsamlingen i år opbygget efter samme skabelon.
Der bliver reklameret for dagen på kommunens Facebook-side og hjemmeside. Ligeledes modtager alle grundejerforeninger en invitation til dagen.
Det blev besluttet at undersøge, om Haveje kan stå for forplejningen på dagen, samt hvad det vil koste. DSA kontakter Haveje og undersøger sagen og melder hurtigst muligt tilbage til PLK.
PLK inviterer Louise Hoffbeck, som er naturfaglig konsulent og daglig leder af Bækkehuset, til affaldsindsamlingen.
Kort printes ud over de forskellige områder, så rådets medlemmer på dagen kan henvise til, hvor folk kan gå hen og samle affald.
Program for affaldsindsamlingen bliver udsendt til medlemmerne af Agenda 21-Rådet, herunder en fordeling af hvor de forskellige medlemmer skal møde op.
3. Tema: Energibesparelser i Vallensbæk Kommune, kommunens bidrag til en reducering af CO2-udledning
JAH gennemgik nogle hovedpunkter og nøgletal fra det grønne regnskab. JAH fortalte om, hvilke positive effekter det giver, når medarbejderne i de forskellige institutioner føler et medansvar for fx at spare på vandet, da pengene ikke ryger tilbage i kommunekassen, men fx kan bruges på nyt legetøj.
Det næste grønne regnskab er lige på trapperne og skal snart behandles politisk. Regnskabet bliver forelagt for Agenda 21-Rådet, som meget gerne må komme med input til det.
JAH informerede om, at Vallensbæk Kommune ligger godt ift. affaldssortering, men der mangler to boligforeninger i Vallensbæk Kommune, hvor der pt. ikke er den fornødne affaldssortering. Der arbejdes på, at de sidste to boligforeninger kommer med på affaldssortering.
JAH fortalte om, hvordan Vallensbæk Kommune håndterer regnvandet i forbindelse med større regnhændelser, samt om hvilke kommende projekter der ligger i den nærmeste fremtid. Det er projekter i samarbejde med HOFOR.
Til sidst under punktet informerede JAH om, at der indkøbt elcykler til hjemmeplejen.
4. Kommissorium for Agenda 21-Rådet i Vallensbæk Kommune
Kommissoriet tager udgangspunkt i materialet, der er i strategien for Agenda 21-Rådet, og dermed definerer hvad rådet er i stand til som et dialogforum, hvor både politikere, borgere og interessentgrupper er repræsenterede.
Det blev diskuteret, om rådet skal sidde med konkrete sager, eller om de mere skal arbejde med nogle overordnede, tematiske drøftelser, der kan føre til nogle konkrete råd til kommunalbestyrelsen. Der var enighed om, at rådet ikke skal arbejde med konkret sagsbehandling, da de kun mødes 3 gange årligt. I stedet skal der være fokus på tematiske drøftelser, som gerne skal ende med konkrete mål og processer, som kan accelerere nogle processer i den grønne omstilling.
Det blev også diskuteret, om Agenda 21-rådet kan indgive høringssvar. Da TMU sidder med i Agenda 21-rådet, ville de skulle behandle deres egne høringssvar. En løsning på denne problematik kan være, at udvalgte medlemmer af rådet udarbejder høringssvar, som efterfølgende bliver behandlet af politikerne.
Det grønne regnskab, som er nævnt i kommissoriet, er bagudskuende, men her er det oplagt, at rådet diskuterer, hvordan tallene i de kommende grønne regnskaber kan komme til at se endnu bedre ud. Rådets opgave er ikke at fastsætte de konkrete tal, men mere at rådgive kommunen om, hvordan de fastsatte tal bedst kan opnås.
Det er en god idé at lægge et punkt i kommissoriet, som omhandler en konkret plan og mission for CO2-reduktionen i Vallensbæk Kommune.
5. Status på projekter:
- Fugletårn
Byggeriet starter mandag d. 31. august 2020.
- Sikring mod stormflod og tilhørende risikostyringsplaner
OLB er sammen med en større gruppe i Strandparken kommet med den anbefaling, at man arbejder med en ydre sikring.
En række kommuner er gået sammen om, hvordan Køge Bugt-området kan sikres, og et oplæg fra Strandparken er lige på trapperne med løsningsforslag. Havnene i området er ikke med i Strandparkens bud på løsningerne, men de skal arbejdes ind i den samlede løsning.
Borgmesteren har overfor OLB givet udtryk for, at det er en god idé, at der bliver afholdt et møde, hvor dette emne bliver drøftet. JAH taler med borgmesteren omkring sådan et møde i løbet af efteråret.
6. Vallensbæk som naturkommune – Forslag fra DN
DSA holdt et oplæg, hvor han fortalte, hvad det indebærer at være en naturkommune. Han kom også med argumenter for, hvorfor Vallensbæk Kommune bør være en naturkommune.
DSA fortalte desuden, at Vallensbæk Kommune på de fleste parametre indenfor natur ligger flot placeret ift. de andre kommuner på vestegnen.
Slides fra oplægget er sendt ud til alle medlemmerne af Agenda 21-Rådet.
DSA havde også trykt materiale i form af brochurer og foldere om emnet, som mødedeltagerne kunne få med hjem.
Efterfølgende var der en kort dialog om emnet, hvor det bl.a. kom frem, at Vallensbæk Kommune allerede har fokus på biodiversitet, fx ved at omdanne monokulturer bestående af græs til mere artsrige beplantninger til gavn for insekter mm.
7. Evt.
Punkt til næste møde: Bæredygtig udvikling i Vallensbæk Kommune fx udfasning af fossile brændstoffer og energirenovering. KML forbereder et oplæg til emnet, bl.a. på baggrund af oplægget fra Furesø Kommune. På den baggrund drøftes hvad rådets konkrete rådgivning til Kommunalbestyrelsen skal bestå af.
Deltagere:
Jan Høgskilde (JAH) formand
Marianne Friis-Mikkelsen (MFM)
Kenneth Meldgaard Larsen (KML)
Dan Sandager (DSA)
Ole Bertelsen (OLB)
Tine Christiansen (TCH)
Per Lysholm Kjærebye (referent) (PLK)
Lene Holm Gamborg (LHG)
Ruth Sloth Frederiksen (RSF)
Afbud:
Martin Nielson (MARN)
Erdal Colak (ERC)
1. Opfølgning på referatet fra sidste møde v. Jan Høgskilde
OLB orienterede om, at han ikke havde haft sit møde med borgmesteren vedr. kystsikring. JAH informerede om, at pga. den nuværende situation med Corona, så har det ikke været muligt med sådan et møde.
I foråret 2021 bliver materialet omkring kystsikring frigivet, og i den forbindelse kommer der også en seks-måneders høringsperiode, og i den sammenhæng er et møde med borgmesteren på sin plads i løbet af foråret.
2. Nye tiltag der skal fremme biodiversiteten i Vallensbæk Kommune v. Per L. Kjærebye
PLK holdt et oplæg, hvor han fortalte, at Vallensbæk Kommune allerede er godt i gang med en omstilling, som skal være med til at fremme en større biodiversitet. Udgangspunktet er godt, og kommunen er nu løbende i gang med flere biodiversitetsprojekter.
PLK oplyste om de konkrete projektområder som er blevet godkendt på TMU. Det er områder, hvor der i 2021 skal udarbejdes konkrete tiltag for at fremme biodiversiteten. Kort over projektområderne udsendes i forbindelse med referatet.
PLK fortalte desuden omkring, hvordan man som kommune og privat borger kan fremme en større biodiversitet på sin grund, samt at kommunen kan være et forgangsbillede og være behjælpelig med viden til, hvordan borgere og foreninger i kommunen kommer i gang, fx vha. foldere og information på de forskellige digitale kanaler.
Sidste punkt PLK kom ind på var, at skiltning og information til borgerne m.fl. er altafgørende for, at projekterne skal blive succeser.
Efterfølgende var der er debat om emnet, og udvalget syntes, det var gode tiltag, kommunen havde gang i, og igen blev vigtigheden omkring information og skiltning nævnt.
Det ønskes, at der kommer mere om biodiversitet i Vallensbæk Nu.
JAH kom med en opfordring til de forskellige organisationer, til at komme med inputs og initiativer til omlægningen.
3. Status på projekter v. Jan Høgskilde
- Eldrevne køretøjer:
Hver eneste gang der fx i Vej og Park skal købes biler og andet udstyr, så bliver der kigget på miljørigtige alternativer. Der sker en løbende udskiftning til mere miljørigtige køretøjer og materiel.
- Fugletårn:
JAH informerede om, at fugletårnet er færdigt. Fra flere af medlemmerne var der stor ros til det færdige projekt.
OLB spurgte ind til, om der var planer om at fjerne de træer, som hans synes tager noget af udsynet. TCH fortalte, at træerne var blevet drøftet, og konklusionen var, at træerne i første omgang bliver stående, da de er med til at skabe noget afgrænsning. DSA synes det kan være en del af oplevelsen, at man kan se en fugl flyve i skjul i træerne.
- Deltagelse i DK2020 i 2. runde:
JAH informerede om, at Vallensbæk Kommune går med i 2. runde af DK2020, hvilket betyder, at kommunen får en øget faglighed i at udarbejde klimaplaner. Det blev kort drøftet, at udarbejdelsen af en klimahandlingsplan for Vallensbæk Kommune er et stort og omfattende arbejde.
- Øget biodiversitet på kommunale arealer:
Punktet blev behandlet under pkt. 2. Derfor ingen yderligere kommentarer.
4. Grønt Regnskab v. Tine Christiansen
Det grønne regnskab for 2019 er blevet trykt i fysisk form. Regnskabet bliver sendt ud som pdf sammen med referatet.
Som det blev nævnt på forrige Agenda 21-møde, så går det i den rigtige retning med at opnå CO2-besparelser i Vallensbæk Kommune.
I det grønne regnskab er der også en handleplan for CO2-reduktion, og det er kommunens redskab til at arbejde mere bæredygtigt.
TCH fortalte, at det kommende grønne regnskab for 2020 giver nogle ekstra udfordringer pga. Corona, da forbrugsmønstrene fx har været meget afhængige af, hvor meget skolerne og andre kommunale tilbud har været lukket ned, og hvor meget strøm, der har været brugt på øget udluftning.
Vallensbæk Kommune håber, at 2021 bliver et mere stabilt år, når man ser på energiforbruget og arbejdet med at få energioptimeret. Desuden kommer arbejdet med optimering i forhold til elforbrug i og opvarmning af de kommunale ejendomme til at fortsætte.
Øvrige tiltag i 2021 er, at der fx vælges energirigtige vinduer, varmesystemer og belysning, når der sker udskiftninger på de kommunale ejendomme. Ved nybyg vil kommunen også arbejde på at blive endnu bedre til at stille krav til, at der vælges optimale tekniske energiløsninger.
Sidste punkt, TCH fortalte om, er, at udskiftningen af el-biler er i gang, men at det er en proces, der tager tid, da el-biler stadig har nogle tekniske begrænsninger, og da de stadig er dyrere at anskaffe end benzin- og dieselbiler.
Efterfølgende var der er debat, hvor der bl.a. blev drøftet, om kommunen fx kunne begynde at benytte solceller, men TCH oplyste, at som lovgivningen er nu, så må kommunen ikke benytte solceller som energikilde, da det vil blive betragtet som at drive en virksomhed.
5. Tema: Energirigtigt byggeri, oplæg fra Kenneth M. Larsen
KML holdt et oplæg, som omhandlede, hvordan kommunen og dens borgere kan være med til at reducere forbruget af CO2. Overordnet set er der flere knapper, man kan dreje på for at opnå en CO2-reduktion. Det gælder:
- Indkøbspolitikken i kommunen
- Transportområdet
- Energiforbrug i bygninger
- Affaldshåndteringen
KML fortalte, at han ikke kom så meget ind på transportområdet i sit oplæg, men opfordrede til, at det kom på som punkt til et fremtidigt møde.
KML kom i sit oplæg ind på en lang række facts og tiltag, man som kommune kan benytte sig af, samt hvad den enkelte borger kan gøre for at opnå en CO2-reduktion.
KML lægger op til, at kommunen kan rådgive borgerne i at træffe de mest energirigtige beslutninger, og til det formål kan de forskellige kommunikationsplatforme benyttes.
KML kom ind på mange punkter i sit oplæg, som ikke nævnes i dette referat. Derfor henvises til de vedhæftede slides, som KML viste under sit oplæg.
Ved den efterfølgende debat blev der bl.a. snakket om mulighederne for at få indlagt fjernvarme, men dette kræver, at der er kapacitet til det, samt at der er lagt fjernvarmerør i området.
JAH nævnte at det kunne være oplagt, at kommunen ved de årlige møder med grundejerforeningerne havde et punkt, som netop omhandler, hvordan man som borger er med til at reducere CO2-udledningen fx ved at energirenovere sin ejendom. Det kunne også være med separate møder, som kommunen før har afholdt, og hvor der har været et godt fremmøde.
Udvalget besluttede, at dette punkt skal på dagsordenen på næste møde i Agenda 21-rådet, hvor Agenda 21-Rådet kan arbejde på et notat omkring dette emne.
6. Evt.
Der blev spurgt ind til, om næste møde også kunne være tilgængeligt på Teams, selvom det skulle være muligt at mødes fysisk.
Som svar på det spørgsmål, så har Kommunalbestyrelsen i Vallensbæk Kommune besluttet, at møder enten skal foregå fysisk eller online, så derfor er dette ikke en mulighed.
JAH sagde afslutningsvis, at han forestiller sig at skyde det næste møde et stykke ind i foråret, så vi forhåbentlig kan mødes fysisk.
Deltagere:
Jan Høgskilde (JAH) formand
Marianne Friis-Mikkelsen (MFM)
Kenneth Meldgaard Larsen (KML)
Dan Sandager (DSA)
Ole Bertelsen (OLB)
Tine Christiansen (TCH)
Per Lysholm Kjærebye (referent) (PLK)
Lene Holm Gamborg (LHG)
Ruth Sloth Frederiksen (RSF)
Martin Nielson (MARN)
Erdal Colak (ERC)
Afbud:
Ingen
1. Opfølgning på referatet fra sidste møde v. Jan Høgskilde
OLB havde en kommentar til punkt 2, som omhandlede, hvordan vi kan fremme biodiversiteten. OLB kom med det forslag, at kommunen skriver en artikel i Vallensbæk NU om, hvad man selv kan gøre i sin egen have for at fremme biodiversiteten.
JAH orienterede om, at kommunen allerede arbejder med flere tiltag indenfor området, men at OLB’s forslag bliver taget med. JAH opfordrede også de andre organisationer til at byde ind med idéer og forslag ift. biodiversiteten.
2. Planlægning af Affaldsindsamling 2021
Der bliver reklameret for dagen på kommunens Facebook-side og hjemmeside. Tilmelding er nødvendigt.
Årets tema er takeaway-affald.
Det blev besluttet at undersøge, om den Tuk Tuk, som kommunen har brugt i forbindelse med andre arrangementer, kan bruges til forplejningen på dagen. PLK undersøger sagen.
OLB kan ikke deltage til selve affaldsindsamlingen, da han har arrangeret en vandretur på kommunens kløverstier. OLB kom med det forslag, at deltagerne på vandreturen kunne få nogle poser m.m., så de kan samle affald op på turen. PLK kontakter OLB for udlevering af poser og tænger.
Programmet for affaldsindsamlingen bliver udsendt til medlemmerne af Agenda 21-Rådet onsdag d. 14. april, herunder en fordeling af hvor de forskellige medlemmer skal møde op.
3. Den grønne omstilling
KML kom med en introduktion i forlængelse af den mail, han havde sendt til alle medlemmerne inden mødet.
KML gav udtryk for, at han som medlem af kommunens Agenda 21-råd, igennem nogen tid har manglet noget baggrund for rådets etablering og målsætning. KML kom ind på, at Agenda 21-rådets kommissorium ikke rigtig bliver brugt, idet rådet ikke indstiller ret meget til kommunens politiske niveau.
KML ønsker derfor, at Agenda 21-rådet i fremtiden kunne operationalisere flere af de emner, der bliver drøftet i rådet, og det skal ske ud fra en klar målsætning, så fremdriften bliver synlig.
Introduktionen fra KML førte til en debat om emnet, og der er stor enighed om, at KML havde nogle vigtige pointer ift. rådets fremtidige arbejde.
I hele Agenda 21-rådet er der enighed om, at sammensætningen ift. antal politikere og folkevalgte ikke er optimal, og det er noget, JAH vil arbejde videre med, så der bliver færre politiske repræsentanter i rådet.
JAH opfordrede KML til at gå i spidsen ved at invitere rådets ikke-politikere til at deltage i en arbejdsgruppe. Gruppens mål er at informere og rådgive borgerne om grøn omstilling i form af energibesparelser fx gennem en pjece og/eller kommunens hjemmeside.
KML vil gerne være ansvarlig for at invitere gruppen og være tovholder på projektet, og til august har udvalget et oplæg på bordet.
4. Status på projekter v. Jan Høgskilde
- Parkbåndet:
JAH informerede om, at der i forbindelse med anlægsprojektet på Parkbåndet, bliver arbejdet med at fremme biodiversiteten. Der bliver sået frøblandinger på ca. 20 udvalgte steder, og der bliver også anlagt en slynget sti i slotsgrus, som sikrer, at alle borgere har mulighed for at færdes på Parkbåndet. På arealet bliver der også lavet nogle vandhuller, hvor der ikke nødvendigvis er permanent vandspejl.
- Strandengen:
I den øverste del af strandengen er arbejdet med at etablere bassinet gået i gang. Længst ude mod vejen, vil der bliver etableret yderligere to forsinkelsesbassiner. Der bliver etableret en sti ned igennem området. I den sydlige del af området, bliver der lavet nogle paddeskrab.
- Mosen:
JAH informerede om, at der er afsat startbevilling til at anlægge en ny legeplads på Vallensbæk kommunes areal indenfor mosens område, hvor den eksisterende legeplads lå.
Der opsættes to nye hjertestartere på området.
Der bliver afskrællet græstørv på nogle udvalgte områder, og herefter bliver der sået blomster, som skal hjælpe biodiversiteten på vej.
Træerne ved Tilde skal gennemgå et tjek, og det må forventes af flere træer skal fældes pga. sygdom. Der vil derefter blive plantet nye træer.
OLB spurgte ind til projektet om at omlægge St. Vejleå udenom de to søer, så der kan blive skabt bedre forhold for ynglende fisk. JAH informerede om, at forslaget er blevet undersøgt, men at der stadig mangler afklaring på nogle punkter, og at der ikke er blevet truffet nogen politisk beslutning om dette. JAH oplyste, at I/S Vallensbæk Mose er enige om, at det skal tilsigtes, at søerne fortsat skal være et regnvandsteknisk anlæg.
OLB spurgte ind til plejeplanen ”Helhedsplan for Mosen – Vallensbæk og Tranegilde Moser”, der blev udarbejdet, men som blev sat i bero.
OLB sender plejeplanen til JAH.
DAN kunne oplyse at Danmarks Naturfredningsforening Vallensbæk-Ishøj havde lavet et høringssvar, hvor de havde beklaget, at helhedsplanen ikke var blevet gennemført.
På næste møde får Agenda 21-rådet en orientering omkring, hvad status er er på plejeplanen.
- Pileparken:
Projektet er i gang med at blive udført, og parken skal være et grønt område, som skal være nemt tilgængeligt for institutionerne i området og borgere i alle aldre.
5. Evt.
OLB oplyste, at forslaget til en Risikostyringsplan for Vallensbæk nu er i offentlig høring frem til den. 10. juni 2021.
OLB/Friluftsrådet har lavet et forslag med konkrete løsninger til, hvordan havnene og Strandparken kan sikres, da bl.a. sejl- og roklubber er medlemmer af Friluftsrådet. Der var planlagt et borgermøde d. 20. april, men JAH kunne oplyse, at han tror, mødet bliver rykket til ultimo maj, da man så forhåbentlig kan holde et fysisk møde.
Mødes forventes gennemført d. 20.4
Deltagere:
Jan Høgskilde (JAH) formand
Marianne Friis-Mikkelsen (MFM)
Kenneth Meldgaard Larsen (KML)
Dan Sandager (DSA)
Ole Bertelsen (OLB)
Tine Christiansen (TCH)
Per Lysholm Kjærebye (PLK) referent
Lene Holm Gamborg (LHG)
Ruth Sloth Frederiksen (RSF)
Martin Nielson (MARN)
Afbud:
Erdal Colak (ERC)
1. Opfølgning på referatet fra sidste møde v. JAH
Der er blevet spurgt ind til, hvorfor der ikke har været en artikel i Vallensbæk NU omhandlende biodiversitet.
JAH svarede, at der ikke har været plads i bladet endnu, og at det er kommunikationsafdelingen, der planlægger indholdet af bladet. JAH orienterede om, at der kommer en artikel i bladet, og at det er her oplagt også at fortælle om de tiltag, kommunen gør for at fremme biodiversiteten.
2. Opfølgning på Affaldsindsamlingen 2021 v. JAH
Der var enighed om, at dagen gik godt, og at der var et godt fremmøde med flittige og ihærdige deltagere, selvom vi var midt i en coronatid.
DSA synes, det er flot, at Vallensbæk Kommune bakker så godt op omkring affaldsindsamlingen, men er lidt ærgerlig over, at DN ikke får så meget opmærksomhed.
DSA savnede også noget omtale i Vallensbæk NU. Hertil svarede JAH, at det er kommunikationsafdelingen, der i sidste ender bestemmer, hvilket indhold der skal med i bladet.
Der var også en snak om, at man måske næste år skulle rykke det sydlige mødested (Tanghusene) længere nordpå. Det kunne fx være et mødested ved rådhuset. Baggrunden for at rykke mødestedet er, at der allerede bliver samlet en del affald nede ved stranden.
Om mødestedet skal rykkes til næste affaldsindsamling, bliver aftalt, når dagen skal planlægges.
Der blev også snakket om et borgerforslag, som foreslår, at kommunen gratis kunne udlevere gribetænger til borgere, der ønsker én. Det blev på den baggrund aftalt, at det til næste affaldsindsamling bliver kommunikeret ud, at deltagerne er velkomne til at tage deres gribetang med hjem, hvis de gerne vil indsamle affald efter indsamlingsdagen.
3. Status fra projektgruppen (Den grønne omstilling) v. arbejdsgruppen
KML havde på vegne af projektgruppen et oplæg om, hvad de har arbejdet med indtil nu. Som forberedelse til de øvrige medlemmer af Agenda 21-rådet, var projektgruppens oplæg udsendt som bilag i forbindelse med dagsordenen.
Projektgruppen ønsker, at der bliver en direkte sammenhæng mellem de ting, der bliver drøftet i Agenda 21-rådet og de ting, der arbejdes med i kommunen, gerne på en operationel måde fx i forbindelse med udarbejdelse af en klimaplan.
I Kommunernes Landsforenings udspil, som blev udsendt i 2020, bliver der lagt op til 10 områder, hvor den enkelte kommune kan styrke sin klimaindsats. Arbejdsgruppen synes ikke, at alle punkterne er lige relevante for kommunen.
Arbejdsgruppen peger på, at kommunen stadig har mulighed for at reducere sit CO2-regnskab på de kommunale bygninger.
Sidste punkt KML kom med i sit oplæg omhandlede en revidering af, hvordan Agenda 21-rådet er sammensat, så rådet bedre er egnet til at arbejde med de opgaver, der bliver snakket om i rådet.
Til dette kommenterede MARN, at han kunne godt tænke sig, at Agenda 21-rådet bliver borgernes råd, og at det partipolitiske bliver trukket ud af rådet.
JAH gav udtryk for, at der ikke er uenighed om, at sammensætningen af Agenda 21-rådet skal revurderes, men at det ikke kan ske før efter kommunalvalget.
JAH spurgte ind til, om dokumentet, der blev fremlagt på mødet, er det endelige dokument, eller om der kommer ændringer i forhold til udgangspunktet for drøftelserne på Agenda 21-mødet i august.
KML svarede, at de vil gå lidt mere i dybden i det endelige dokument og vedlægge relevante bilag fx KL´s udspil.
JAH gav udtryk for, at han havde forventet et mere konkret dokument, hvor borgerne kunne læse om, hvad de fx kan gøre for biodiversiteten i deres egen have, og hvordan de kan være med til at reducere udslippet af CO2.
Der var efterfølgende en diskussion om, hvordan Agenda 21-rådet skal høres, og hvordan rådet kan komme med deres viden til kommunens forvaltning.
KML nævnte, at arbejdsgruppen har brug for en grundlæggende viden om kommunens planer og status fx indenfor transportområdet, da rådet ellers ikke har et ordentligt grundlag at rådgive ud fra.
TCH kom afslutningsvis med en kommentar om, at hun ikke synes, at arbejdsgruppens præsentation til mødet helt var, som hun havde forventet ud fra det, der blev aftalt ved sidste møde og som også stod i referatet. Hun gav udtryk for, at hun håber, at arbejdsgruppen vil arbejde videre med opgaven, og det vil de gerne.
4. Orientering omkring hvad status er på plejeplanen ”Helhedsplan for Mosen – Vallensbæk og Tranegilde Moser” v. PLK
PLK kom med en gennemgang af det politiske sagsforløb, samt hvordan plejeplanen blev udarbejdet bl.a. på baggrund af to workshops.
PLK kunne også informere om, at politikernes beslutning i TMU, ØU og KB lyder: Det anbefales, at helhedsplanen ikke godkendes og ikke sendes i høring. Begrundelsen herfor er følgende:
Vallensbæk Kommune ønsker, at Mosen til fulde kan udnyttes som rekreativt område for kommunens borgere – samt til klimasikring i ekstreme vejrsituationer. Vallensbæk Kommune ønsker på den baggrund ikke yderligere restriktioner for området end det, der reguleres via plan- og naturbeskyttelseslove.
Selvom TCH ikke var med i sagsforløbet omkring plejeplanen, uddybede hun, at hendes indtryk af baggrunden for beslutningen var, at politikerne i Vallensbæk Kommune ønsker at bevare de rekreative værdier, og ikke låse sig fast på en fast politik, som potentielt i fremtiden kunne begrænse borgernes adgang til mosen.
PLK kom til sidst med en beskrivelse af, hvad tilstanden i mosen er i dag, og han fortalte om, hvordan man har fået høstet tagrør og efterfølgende har fået afgræsset området. Han fortalte, at kommunen har arbejdet på at skabe en varieret natur i mosen, både med pilekrat, tagrør og områder, der bliver afgræsset, hvilket har ført til en større biodiversitet i mosen. PLK fortalte også om fugletårnet og shelterne, som er blevet opført i mosen, og som også er elementer, der blev foreslået i plejeplanen.
5. Status på projekter v. JAH
- Svømmehallen:
Det første spadestik blev taget onsdag d. 2. juni, og byggeriet er dermed i gang.
- Badeanstalten:
Åbningen af badeanstalten er udskudt til primo november 2021, da projektet blev forsinket pga. materialemangel og godkendelsesprocedurer.
- Strandengen:
Projektet følger tidsplanen, og sanseområdet er nu tilgængeligt, da denne del er næsten færdig.
Der er indvielse d. 11. september 2021.
- Infrastrukturplan:
Kommunen afventer fra regeringen en infrastrukturplan, der bl.a. indeholder information om støjpuljer.
- Parkbåndet:
Etape 1 er i gang med at blive etableret. Der er bl.a. blevet fjernet græstørv og udlagt engjord, hvor der efterfølgende bliver lagt engmåtter eller sået forskellige eng-blandinger.
Stierne i slotsgrus er også i gang med at blive etableret.
Projektforslaget til etape 2, hvor HOFOR er med, blev godkendt af TMU d. 1. juni 2021.
- Pileparken:
Parken ved Pilehavehus forventes færdig i august 2021.
- Den trafikale situation i Vallensbæk midt – Området omkring bageren:
Der arbejdes på at finde nogle mere hensigtsmæssige måder, hvorpå lastbilerne kan køre i området, så de er til mindst gene for de andre trafikanter og beboerne i området.
6. Eventuelt
KML informerede om, at Energistyrelsen i midten af juni har sendt information ud om Bygningspuljen, som er målrettet boliger med energimærkninger E, F og G.
DSA har et ønske om, at der i forbindelse med udsendelse af dagordnen er en liste over de sager, der kommer under punktet status på projekter.
Det vil give rådets medlemmer mulighed for at forberede sig på punktet.
DSA kom med ros til gummistøvlemøderne.
Det blev aftalt, at PowerPoint fra mødet sendes ud sammen med referatet.
OLB kom med et forslag om, at der i fremtiden sendes flere mulige datoer ud, når de kommende Agenda 21-møder skal planlægges.
JAH svarede, at vi fremadrettet godt kan have to eller tre datoer, som der kan vælges imellem.