”Jeg er utrolig glad og stolt over det flotte resultat i undersøgelsen. Det bekræfter mig i, at vores ledere, lærere og pædagoger hver dag arbejder målrettet for at sikre en dagligdag med fokus på trivsel. Det ligger mig meget på sinde, at vores børn og unge skal have et liv i balance med høj livskvalitet”, siger Vallensbæks borgmester Henrik Rasmussen om målingen af elevernes trivsel, der placerer Vallensbæk på en flot 4. plads på landsplan.
Undersøgelsen gennemføres hvert år af Børne- og Undervisningsministeriet, som sammen med en række eksperter har udviklet en metode, der måler på social trivsel, faglig trivsel, støtte og inspiration samt ro og orden.
Ud fra børnenes besvarelser beregnes andelen af elever, der vurderes at have en høj trivsel. Tallet svinger fra 81 % i Odsherred kommune til 95 % i Hørsholm Kommune, og Vallensbæk ligger altså også i toppen med 94,6 % af eleverne, der har høj trivsel.
De flotte resultater kommer ikke af sig selv, men skyldes en målrettet, håndholdt indsats, fortæller distriktsleder Annette Belling, der er overordnet ansvarlig for Vallensbæk Skole.
”Vi har AKT-lærere med i klasserne, og de er også med til at facilitere forløb, hvis der er ’mislyde’ i en klasse”, fortæller hun.
AKT-lærere er særligt uddannet inden for adfærd, kontakt og trivsel, og deres opgave er blandt andet at rådgive kollegerne.
”Den vejledning og sparring, vores lærere og pædagoger får fra AKT-lærerne hjælper dem til at håndtere eventuelle trivselsmæssige problemer, inden de udvikler sig”, siger Annette Belling.
Distriktslederen er også glad for resultaterne, men understreger, der konstant skal arbejdes på at opretholde en høj trivsel.
”Vi må ikke hvile på laurbærrene – blandt andet er vi udfordret af de problemer, der kan være med sociale medier. Det er vigtigt, at man som barn er en del af et autentisk, ægte fællesskab, og at man for eksempel ikke bare sidder og kigger ind i sin mobiltelefon i hvert frikvarter. Derfor arbejder vi løbende sammen med vores bestyrelse på at regulere, hvornår mobilerne er fremme, og hvornår de er gemt væk”, fortæller Annette Belling.
Den årlige landsdækkende trivselsmåling blev indført i 2015 som led i folkeskolereformen, hvor et af målene var, at elevernes trivsel skulle øges.