Mandag den 30. maj fik Egholmskolen besøg af en international gruppe af forskere og undervisere. De var i Danmark for at tage del i den to dage lange konference “Fablearn”, der udforsker digital læring. Besøget til Egholmskolens Makerspace var en af aktiviteterne i konferencens program.
Forskerne og underviserne fik sammen med en gruppe 6. klasser fra Egholmskolen undervisning i at bruge programmet CoSpaces, hvor man kan designe små kreationer på computeren og udforske dem virtuelt. Det er et program der ofte bruges til at lave digital undervisning i Makerspaces.
Et Makerspace er et rum hvor digital læring og kreativitet er i fokus. I Makerspacet på Egholmskolen kan man f.eks. finde 3D-printere, iPads, kodningskuber og mange andre digitale værktøjer. I Vallensbæk Kommune er der tre Makerspaces, en på hver folkeskole. På alle Vallensbæks folkeskoler kan lærere flytte undervisningen over i Makerspacet når de vil integrere digitale værktøjer i deres undervisning på en sjov måde. F.eks. hvis man skal lære om grammatik i danskundervisningen, kan det designes som en skattejagt efter verber inde i programmet CoSpaces. Dermed bliver børnene klædt på til den digitale verden og får mulighed for at opdage, at teknologi er noget for dem.
Der findes mange Makerspaces verdenen over. Men som Thomas Ankler fremhævede i sin præsentation, er det, der er unikt for Vallensbæks Kommunes brug af Makerspaces på folkeskolerne, at de bliver koblet stærkt til en specifik pædagogisk praksis: de skal skabe rum for, at børn øver sig i at tackle samfundsmæssige udfordringer på kreative måder. Dette fremgik tydeligt af dagens session for elever og besøgende, hvor de i CoSpaces skulle visualisere velfungerende og dysfunktionelle økosystemer i den moderne verden. Det gjorde de ved at designe økosystemer med tekst, lyd, dyr, mennesker, animationer og kodning.
Sessionen var ledt af “Makerpilot” Christoffer Dithmer, der til dagligt hjælper lærere med at indtænke Makerspace-teknologi i deres undervisningsplaner. For ham er det især vigtigt, at vise at både drenge og piger kan være gode til at bruge teknologi. “Mange piger har allerede i tredje klasse en idé om, at de ikke vil være gode til den slags. Men så snart de kommer herind viser de sig ofte at være totalt naturtalenter. Derfor er det vigtigt at introducere børnene for det tidligt: så de kan finde ud af hvem de er.”