Med bip og blink kører små robotter frem og tilbage på det grå linoleumsgulv. En lille dreng hviner af fryd, da en robot bakker og kører ind i hans lår. En pige undersøger nysgerrigt de forskellige knapper.
Der er pop-up-makerspace i dagplejen. En række dagplejere og børn skal sammen med kommunens maker-pilot og IT-konsulent teste nogle af de teknologiske værktøjer fra Vallensbæks makerspaces.
”Teknologi skal være tilgængelig – også for de helt små. Det er ikke en robotskole. Det foregår på børnenes præmisser, og vi har en legende tilgang til det. Legen er formålet i sig selv,” lyder det fra IT-konsulent Thomas Ankler.
Tanken er at undersøge, hvordan børn under tre år kan have gavn af makerspace, og hvordan man kan bruge det i en pædagogisk sammenhæng.
Susanne Nielsen, der er leder af dagplejen i Vallensbæk, oplever nemlig, at det teknologiske legetøj ofte er målrettet større børn.
”Derfor er jeg rigtig glad for, at vi i samarbejde med makerspace kan udvide børnenes teknologiske verden – og netop målrette det den børnegruppe, vi har. De fleste af dem har jo en iPad derhjemme, men vi vil gerne vise, at teknologi er mere end et passivt legetøj.”
Besøget i dagplejen er blot første skridt på vejen i at åbne dørene for kommunens makerspaces. Fremadrettet er håbet, at dagplejerne selv kan tænke makerspace ind i hverdagen og fx booke kommunens makerpilot til at komme på besøg. Derudover har 22 pædagoger med repræsentanter fra alle Vallensbæks ni daginstitutioner fået en introduktion til makerspace, og i løbet af foråret vil der komme lignede pop-up-makerspaces i daginstitutionerne.