Siden 2012 har Vallensbæk Kommune haft en dedikeret Kontrolenhed, hvis opgave det er at afsløre og håndtere tilfælde, hvor borgere modtager ydelser, de ikke er berettigede til.
Størstedelen af besparelserne blev opnået ved at opdage sager, hvor borgerne modtog kontanthjælp, sygedagpenge eller økonomisk friplads, selvom de ikke var berettiget til det. Indsatsen er med til at sikre, at kommunens ressourcer bliver brugt til at hjælpe dem, der har brug for det, og derigennem medvirke til at skabe en retfærdig og økonomisk bæredygtig kommune.
Det betyder at Vallensbæk Kommune nu står frem som en af de kommuner med den mest effektive kontrolindsats, hvilket glæder kommunens økonomidirektør.
- En betydelig del af besparelserne skyldes indsatsen for at forhindre fejludbetalinger i første omgang. Vores fokus er først og fremmest på forebyggelse, fordi vi mener, at de bedst sparede penge er dem, der aldrig bliver udbetalt, siger Peter Werther Andersen, økonomidirektør i Vallensbæk Kommune.
Respekt for borgerne
I kommunens arbejde mod socialbedrageri lægger Kontrolenheden stor vægt på rådgivning, respekt for borgerne og en god dialog. De involverer borgerne og sagsbehandlerne tidligt i sagsforløbet for at sikre en retfærdig behandling.
Derudover samarbejder Kontrolenheden aktivt med andre offentlige myndigheder som Skattestyrelsen og Politiet. Dette samarbejde styrker ikke kun fagligheden, men øger også viden og ekspertise på kontrolområdet.
Borgere, der modtager sociale ydelser, opfordres til altid at kontakte kommunen, hvis der er tvivl om ændringer i deres forhold, som potentielt kan påvirke ydelserne. Det understreges, at det er borgerens pligt at informere kommunen om ændringer, selvom de tror, at kommunen allerede er informeret.