Beboer- og pårørenderåd skal fungere som et forum for dialog og samarbejde i plejeboligerne. Beboere og pårørende kan i Beboer- og pårørenderådet deltage i planlægningen af aktiviteter for beboerne.
Formålet er:
- At repræsentere og varetage interesser for beboerne i plejeboligerne.
- At inddrage pårørende og andre frivillige i aktiviteter og arrangementer til gavn og glæde for beboerne i plejeboligerne.
- At fremme trivsel og velvære for beboerne i plejeboligerne.
- At styrke den gensidige information mellem ledelsen og beboere og pårørende.
- At medvirke ved udarbejdelse af retningslinjer for traditioner, højtider, fester, aktiviteter, samvær m.v.
Gennem dialog og samarbejde skal rådet virke understøttende for beboerne. Rådets virke skal udøves med respekt for den enkelte beboers ret til selvbestemmelse, herunder respekt for den enkeltes private bolig.
Rådet inddrages ved fastlæggelse af retningslinjer for det daglige liv i og omkring boligerne, herunder fastlæggelse af retningslinjer for pleje- og omsorgsindsats, kostplaner, arbejdsrutiner, aktiviteter samt samvær.
Beboere og pårørende skal altid udgøre flertallet i rådet. Medlemmerne udpeges ved direkte valg blandt beboere og disses pårørende. Rådets medlemmer er valgt for en periode på 2 år.
Referater fra møder i beboer- og pårørenderådet
Referat af møde i Beboer- og Pårørende Rådet, d. 7. februar 2024 kl. 15:30 -17:30.
Lokale: Mødelokalet på Højstruphave.
Tilstede til mødet: Katja Nørholm (Områdeleder), Annie Abildtrup (teamleder RBO), Vibeke Gyldholm Hansen (Demenskoordinator for plejeboligområdet) Jonna Grøndahl (Aktivitetsmedarbejder HH) Jón Leisin (Aktivitetsmedarbejder RBO).
Pårørende: Lone Davidsen (RBO) Bente Gelman (RBO) Jens Andersen (HH) Tine (HH)
Referent: Sara Klug
1. Godkendelse af dagsorden - Godkendt
2. Godkendelse af referat fra sidste møde – Godkendt
3. Velkomst ved områdeleder Katja Rønne Nørholm
Katja byder velkommen til årets første møde.
Kort præsentationsrunde af alle.
Beboer -og Pårørenderåds møderne fremadrettet vil skifte imellem tirsdage og onsdage. Næste møde vil være d. 23. april kl. 15.30 på Højstruphave.
Der er gennemført to tilsyn: Uanmeldt kommunalt tilsyn samt et anmeldt tilsyn ved Styrelsen for Patientsikkerhed. Begge tilsyn er gået rigtig fint og rapporterne fra tilsynene vil kunne findes på kommunens hjemmeside, samt Plejehjemsportalen snarest. Beboer- og Pårørende Rådet har fået tilsendt rapporten fra det kommunale tilsyn.
4. Nyt fra Rønnebo
Der er blevet malet færdig på Rønnebo. Der arbejdes på at skabe mere hjemlighed og dagligstuen er særligt i fokus. Der vil blive sat en idekasse op og blive sendt et skriv ud – ideer fra pårørende og beboerne er mere end velkomne.
Rønnebo er blevet udvidet med 2 plejeboliger. Det betyder at der nu er 14 plejeboliger på Rønnebo.
Der er i gangarealet blevet installeret demensbelysning med natbelysning.
Personalemæssigt har der været ubesatte stillinger i en periode, men der er nu ansat en medarbejder i stillingen.
Der stilles spørgsmål fra en pårørende som vil vide, om beboerne på Rønnebo vil blive tilbudt plads på friplejehjemmet, Højstruphave, eller om man får frit valg, når det nye friplejehjem står færdig? Der er endnu ikke taget stilling til den konkrete proces. Når dette er afgjort, vil beboerne og de pårørende blive informeret om hvordan processen vil blive.
5. Nyt fra Højstruphave
Der er for tiden særligt er fokus på velfærdsteknologi samt kunstig intelligens. Plejeboligområdet arbejder med at indføre dosisdispenseret medicin til de beboere, som har en stabil medicinliste.
Tidsplanen for udvidelsen af daghjemmet på Højstruphave, planen for udearealerne og selve indretningen fremlægges.
Der er fortsat fokus på den hjemlige indretning på Højstruphave. Det er på alle 3 etager som er i gang med tanker om ”hvordan vil vi have det i vores hjem”. Pårørende er mere end velkomne til at deltage i dialogerne og processerne om, hvordan vi skal indrette vores ”hjem”. Fællesarealer skal være hyggelige og hjemlige.
6. Nyt fra Demenskoordinator Vibeke Gyldholm Hansen
Vibeke vil gerne fremhæve et særligt tilbud vi har for pårørende, pårørendegruppe. Sidste torsdag i hver måned er der mulighed for at møde andre pårørende, der har en partner med en demenssygdom. Det er et tilbud til alle pårørende uanset relationen, hvor man kan snakke med andre i lignende situation.
7. Året der gik 2023 – Aktiviteter
De årlige arrangementer der har været på Plejeboligområdet; sommerfest, julefrokost, ture ud i det blå med bussen samt dagligdagsaktiviteter drøftes. Alle udtrykker, at de er glade for de tiltag og mange tilbud der er om hjemlig hygge. De store fester og busudflugter er selvfølgelig vigtige, men det er hverdagen, som skal være rar og hyggelig, som er det væsentligste.
8. Ønsker fra Beboer- og Pårørende Rådet til aktiviteter i 202
Fokus på dagligdagen – hjemlige aktiviteterDer bliver drøftet at der skal være et større samspil – lighed mellem Højstruphave og Rønnebo – Aktivitetskalender, som der f.eks. er på Højstruphave ønskes også på Rønnebo.Der er lavet et årsprogram for aktiviteter, som giver overblik over hvornår tingene foregår.
9. Årets store arrangementer
Katja præsenterer årets aktiviteter og ligger op til bemærkninger og input.
Påskefrokost den 20. marts 2024
Sommerfester den 11. juni Rønnebo og den 12. juni på Højstruphave
Høstfest 25. september 2024 (nyt arrangement)
Julefrokost den onsdag d. 4. december.
Der er stor opbakning til høstfesten til september.
10 Evt.
Der er spørgsmål og drøftelser omkring rengøring på Rønnebo. Herunder kvaliteten og forholdende. Annie fortæller, at der bliver lavet interne tilsyn af egen rengøring, samt at der er en
igangværende planlægning af et uddannelsesforløb for rengøringspersonalet.
Der er en forespørgsel angående beboerbladet. Bladet roses af pårørende, som er ærgerlige over fjernelsen af bladet.
Katja fortæller at der er en madplan samt aktivitetskalender, så man som pårørende kan få et overblik over hvad der sker i huset/afdelingen. Aktivitetskalender laves for en måned ad gangen – hvis man ønsker det, kan man som pårørende få den tilsendt på mail.
Næste møde er den 23. april 2024
Ved næste møde skal Beboer- og Pårørende rådet drøfte menuen til sommerfesten. De pårørende har til opgave at komme med forslag til menuen.
Referat af møde i Beboer- og pårørenderådet, den 24. oktober 2023 kl. 15:30 -17:00
Lokale: Daghjemmet på Højstruphave.
Tilstede til mødet: Katja Nørholm (Områdeleder), Annie Abildtrup (teamleder RBO)
Pårørende: Lone Davidsen (RBO), Bente Gelman (RBO), Mette Andersen (RBO), Kamilla Hall (HH), Susan Krøse (HH frivillig).
Afbud fra: Tine Nielsen (HH)
Referent: Sara Klug
- Godkendelse af Dagsorden
Dagsorden godkendt.
- Godkendelse af sidste referat
Referat godkendt.
- Velkomst ved områdeleder
Kort præsentationsrunde af alle.
- Huslejestigning
Katja orienterer varsling fra DAB om huslejestigning.
Der er sendt varsling pr. brev.
- Budget 2024
Forliget for budget 24 viser, at Pleje og Omsorg ikke skal spare.
Der er opnormeret 1 plads på Rønnebo, dette betyder at der nu er 13 boliger på Rønnebo. Rønnebo skal udvides med yderligere 2 boliger, når disse bliver ledige. Pårørende giver udtryk for bekymring om der tænkes opnormering af personale ind. Der gives særligt udtryk for bekymring for aftenfladen. Katja imødekommer bekymringen og beroliger de pårørende med at der naturligvis ses på udvidelserne fra alle vinkler.
Pårørende foreslår at man kan ansætte medarbejdere i ”skæve” vagter og ansættelse af unge, til det praktiske.
Der bliver drøftet dilemmaer omkring ansættelse i ”skæve vagter”, samt ansættelse af unge.
- Pjece om dødsfald i plejebolig
Efter ønsker fra tidligere pårørende er der lavet en pjece ”dødsfald i plejebolig”.
Katja introducerer kort pjecen og opfordrer beboer- og pårørenderådet til at læse pjecen igennem og komme med kommentarer.
Der bliver drøftet holdningerne til værdighed - både for den afdøde, men også for de efterladte.
Der er blevet drøftet tavshedspligt ift. dødsfald. Personalets tavshedspligt til at orientere om andre borgere herunder dødsfald. Der bliver drøftet forskellige meninger i rådet.
Der drøftes om der kan laves et samtykke ved indflytning.
- Førstehjælp og brandkursus
Alt personale har været igennem førstehjælp og brandkursus som gennemføres hvert 3. år.
- Værdighedsambassadører
Vi har ansøgt puljemidler hos Sundhedsstyrelsen og har fået disse, til gennemførelse af et projekt om værdighed på ældreområdet. Projektet er i rød tråd med vores kerneopgave. I dette projekt indgår det at vi skal have medarbejdere, som også skal være Værdighedsambassadører. For at sikre de rigtige medarbejdere til funktionen, er det sådan at de medarbejdere, som ønsker at blive Værdighedsambassadører skal ansøge om funktionen og kommer til en samtale. Det er et projekt der skydes i luften den 1. november.
- Uanmeldt tilsyn 2023
Der har tirsdag den 24-10-2023 været uanmeldt tilsyn på Plejeboligområdet.
Rapporten forventes færdig i november.
- Evaluering af Sommerfest
Sommerfesterne er evalueret og der har været flest positive tilbagemeldinger. Enkelte oplevede på 1. og 2. sal, at de kom for sent ned til musikken. Dette vil blive planlagt bedre fremadrettet.
Beboer -og pårørende Rådet ønsker at Sommerfesterne afholdes i juni måned i 2024.
- Julefrokost 2023
Årets julefrokost holdes den 6. december 2023
Højstruphave fra kl. 11:45
Rønnebo fra kl. 14:00 (Cafeen på 5. sal)
Prisændring fra 125 kr. til 150 kr.
- Aktiviteter
Der er et stort fokus på aktiviteter på Plejeboligområdet.
Der er ansat 3 aktivitetsmedarbejdere i alt, Jonna og Louise (Højstruphave) og Jon (Rønnebo).
Der arbejdes på et fællesskab og samarbejde – der skal være de samme aktiviteter, om du bor på Højstruphave eller på Rønnebo. Aktivitetsmedarbejderne udformer en, længe ønsket, Aktivitetskalender, som vil gøre det synligt for alle både de planlagte aktiviteter og give plads til spontane aktiviteter.
- Valg af ny formand
Katja takker Susan Krøse for hendes formandspost, og den store hjælp og indsats. Der er ingen i Rådet som ønsker at stille op som ny formand, dette betyder at Rådet er uden formand.
Rådet mangler endvidere medlemmer. Der søges fra Højstruphave, da Rønnebo allerede er repræsenteret med 3 pårørende.
- Evt.
Ingen punkter under evt.
Tid: mandag d 26. juni kl. 16.30-18.30
Sted: Daghjemmet Højstruphave
Beboerpårørenderådet: Katja Rønne Nørholm (Områdeleder)
Repræsentanter for Seniorrådet:
Social- og sundhedsudvalget:
Referat
Velkomst ved Jytte Bendtsen. Er glad for den gode repræsentation fra beboer- og pårørenderådet.
1. Præsentation af deltagerne
Mødedeltagerne præsenterer sig for hinanden.
2. Beretning fra Beboer- og pårørenderådet ved formanden
Susan Krøse er forhindret i at deltage i mødet, men har forud for mødet drøftet beretningen med Katja, som fremlægger denne på Susans vegne:
Beboer- og pårørenderådet (BPR) har i årets løb drøftet en masse emner, samt hvordan der kan ske forbedringer på plejeboligområdet. Nogle emner omhandler arrangementer, mens andre ting mere handler om mere generelle ting. Beboer-og Pårørenderådet har bidraget med ideer, betragtninger og konkrete løsningsforslag. Dette er meget værdsat.
BPR har været med i planlægning, ideudvikling og andre betragtninger i forhold til aktiviteterne:
- VM-arrangement for herrerne i huset
- Julefrokost, som trods Coronaudbrud blev gennemført
- Sommerfester på hver afdeling er netop afholdt – musik og god mad. Begge fester var med stor succes og glæde.
Udover disse arrangementer suppleres der med, at der derudover er mange andre aktiviteter i årets løb samt i hverdagen.
- Musikterapi
- Cykelpiloterne
- Bussen haft 1-års fødselsdag
- Koncert
- Cirkusforestilling
- Besøg fra lam
- Dagplejebørn i huset og flere andre ting…
BPR har også været med i drøftelserne omkring
- Energibesparelser – opmærksomhed på at spare på strømmen/lyset hvor det er unødigt.
- Tilsyn
- Hjemlighed (demensvenlig indretning) - på Rønnebo arbejdes der med at få farve på væggene og planter til at få det til at være mere hjemligt. På Højstruphave er der kommet folie på dørene og døgnrytmebelysning, idet der blev tildelt puljemidler til Højstruphave
Der er allerede samarbejde med Diakonissestiftelsen (som skal drive friplejehjemmet) om hvordan vi kan samarbejde bl.a. på personalefronten. En medarbejder fra Diakonissestiftelsen er blevet ansat på Rønnebo nu, for at lære beboerne at kende. Vi fortsætter samarbejdet omkring dette og intensiverer det, når vi er længere henne i processen.
Der er en proces i gang med at få udvidet daghjemmet på Højstruphave. Her er der både repræsentanter fra brugerne, pårørende, politikere, seniorrådet, medarbejdere og ledelse involveret. Processen kører og byggeriet forventes at stå klar til ibrugtagning i efteråret 2024.
Der bliver arbejdet på nye velkomstbrochurer til både Højstruphave og Rønnebo. Derudover arbejdes der ligeledes på en lille pjece med relevant information til de pårørende, når der sker et dødsfald i plejeboligerne.
Der er rykket lidt rundt på medarbejderressourcerne, således at aktivitetsmedarbejderne også kommer ind nogle eftermiddage og aftener, for at skabe mere aktivitet på forskellige tidspunkter af dag og aften.
Der er et stort ønske og fra udvalgets side om at få gjort fællesarealerne mere hjemlige og hyggelige. Større ændringer kræver midler, hvorfor tiltag vil blive taget stepvis. De større ændringer på Højstruphave med døre og døgnrytmebelysning var vi heldige at få puljemidler til, men der er flere ønsker for at skabe mere hjemlighed på både Højstruphave og på Rønnebo. Mindre ændringer er, som også blev nævnt under formandens beretning, allerede i gang.
Højstruphave har fået en dør direkte ud til haven, så man ikke længere skal gennem enheden i stuen, for at komme ud i haven. Dette er til stor gavn for alle, så haven kan bruges i lang større grad end tidligere.
Udvalget har et stort fokus på rekruttering og fastholdelse. Derudover er der ligeledes en opmærksomhed på nedbringelse af sygefraværet, idet et lavt sygefravær er med til at skabe fundamentet for øget faglighed og tryghed for beboerne.
I efteråret 2022 fik vi en Værdighedspolitik. Værdighedspolitikken er af de vigtigste elementer vi står på, idet den danner grundlag for den måde vi møder borgerne og de pårørende på og som er med til at skabe livskvalitet for beboerne. Der bliver arbejdet meget aktivt på, at den er ude og leve hos medarbejderne.
Orientering fra Pleje- og Omsorgschefen
Susanne fortæller at værdighedspolitikken blev til i et samarbejde med Social og sundhedsudvalget og Seniorrådet. Der blev inviteret til nogle borgermøder med drøftelse af hvad værdighed er og hvordan det kan gøre livskvaliteten og hverdagen bedre. Værdighedspolitikken har lovbestemt syv obligatoriske emner, men i Vallensbæk har vi valgt at emnet ”Værdige relationer” skal være med, som en paraply over de øvrige emner, da vi mener det er grundlæggende i mødet mellem borgere, medarbejdere og pårørende.
Værdighedspolitikken skal være et bærende element i vores arbejde og det er derfor vigtigt at den kommer ud og leve blandt medarbejderne. Susanne har været ude i alle teams for at skabe dialog om værdighedspolitikken, og hvad den betyder, hvad begreberne er og hvordan medarbejderne forstår dem. Det er det kommet mange relevante drøftelser og refleksioner ud af, som er med til styrke fagligheden og værdigheden i mødet med borgerne og pårørende. Arbejdet med værdighedspolitikken fortsætter og i efteråret vil vi sætte fokus på samarbejdet med de pårørende.
Der arbejdes også aktivt med Personcentreret Omsorg (PCO) og i den forbindelse med livshistorien som ”redskab” til at lære borgeren lidt bedre at kende – optimalt set allerede inden indflytning. Det medvirker til at vi kan arbejde ud fra den enkeltes liv og give beboerne den bedst mulige livskvalitet. Derudover bruger vi tavlemøder, hvor beboerne trivsel drøftes og kigges på med et helhedsorienteret blik, fx hvis beboerens vanlige mønstre og adfærd ændrer sig.
Der er ikke planer om store og nye projekter, men istedet arbejdes videre med værdighed, PCO og I sikre hænder, som er et forbedringsarbejde, der har kørt i organisationen gennem længere tid. Det gør vi for at sikre kvalitetsløftet i hele medarbejdergruppen i Center for pleje og Omsorg.
Der er kommet ny afdelingsleder på Rønnebo, Annie Abildtrup, som har mange års ledelseserfaring. Hun er et kendt ansigt, da hun også er vores kvalitetskonsulent i Center for Pleje og Omsorg. Derudover er der netop ansat ny teamleder til stuen og daghjemmet, som starter 1. august. Hun er en erfaren leder med kvalifikationer inden for demensområdet, og kvalitetsarbejdet.
Ligesom fastholdelse er et fokus for Social- og sundhedsudvalget, er det også et fokus i Center for Pleje og Omsorg.
Der er et godt samarbejde med Lægerne på Stationstorvet, som fortsat vil være tilknyttet som plejehjemslæger.
4. Eventuelt
Ingen emner til drøftelse
Referat af møde i Bruger- og pårørenderåd 2. maj 2023 kl. 15:30 -17:00
Lokale: Mødelokalet Højstruphave.
Deltagere: Katja Nørholm (Områdeleder), Ella Carlsen (køkken 1. sal HH) Louise (Aktivitetsmedarbejder HH)
Pårørende: Lone Davidsen (RBO), Sonja Fladstrand (HH) Bente Gelman (RBO), Camilla (HH) Tina (HH)
Afbud: Mette Andersen (RBO), Susan Krøse (HH frivillig),
Referent: Sara Klug
REFERAT
Velkommen
Katja byder velkommen til mødet og byder rådets to nye medlemmer velkommen.
1. Orientering
Katja orienterer om der er ansat en medarbejder på Højstruphave - Louise. Hun er ansat som aktivitetsmedarbejder samt til at koordinere rengøringen på tværs af Højstruphave samt Rønnebæk hus.
Katja orienterer om at der endvidere er ansat en aktivitetsmedarbejder på Rønnebo, ved navn Jon.
2. Sommerfest 2023 for Rønnebo og Højstruphave
Der blev den 28. marts afholdt Ekstraordinært beboer- og pårørenderåds møde, hvor det blev besluttet at sommerfesterne afholdes i uge 24:
- den 13/6 på Rønnebo i telt ved Rønnebækhus med spisning og livemusik.
- den 14/6 på Højstruphave. Her foregår spisning på hver afdeling og livemusik i haven.
Menuen.
Ella fortæller om menuen sidste år. De pårørende påpeger, at både arrangementet og menuen fungerede rigtig godt sidste år.
Der er bred enighed om tyggevenlig mad i form af frikadeller, derudover 2 slags kød, 2 salater og 2-3 slags kartofler. Det foreslås at selve valget af kød, kartofler m.m. tages videre ud i de enkelte afdelinger, så det tilpasses beboernes ønsker. Ella viderebringer det til køkkenpersonalet på afdelingerne, som vil sørge for at få input fra beboerne de kan tage med til et fælles køkkenmøde den 10. maj.
Det besluttes, at desserten bliver softice med diverse tilbehør til isen som drys, frugter og saucer. Der lejes en softicemaskine til festen.
Sluttidspunkt for sommerfest:
Det foreslås at sætte et sluttidspunkt for festen. Det besluttes at festen skal slutte omkring kl. 20.30-21.00.
Bente (pårørende RB) påpeger, at det er fint med en tidsplan på diverse arrangementer, men at tidsplanen ikke altid bliver overholdt, fx til Påskefrokosten på Rønnebo. Katja tager det til efterretning og prøver at sikre at man overholder de tidsplaner, der bliver meldt ud for arrangementerne.
Max antal pårørende til festerne
Der besluttes at hver beboer max må have to gæster med til festen.
Minde fra sommerfesterne
Der er et ønske om, at der gøres noget ekstra ud at skabe et minde til den enkelt beboere efter sommerfesten. F.eks. i form af en collage.
Der bliver taget billeder til festen, som bliver lagt på vores infoskærm samt printet ud og hængt på afdelingerne.
Der er dog også et ønske om et mere individuelt minde fra årets sommerfest – fx i form af billeder, hvor den enkelte beboer fotograferes med sine pårørende og der evt. kan laves en collage eller lign sammen med beboerne efter festen. Flere synes det lyder som en rigtig god ide. – det bliver undersøgt nærmere.
3. Evt.
- Formand
Katja fortæller at der skal findes en ny formand for bruger-pårørende råd. Susan Krøse har ikke længere en pårørende på Højstruphave Hun skal derfor give sin formandspost videre og lige nu fungere hun som frivillig. Rådet vil hører nærmere om valg.
Maling og belysning på Rønnebo
Lone (RBO) spørger ind til maling af gang på Rønnebo, der trænger– Bente (RBO) spørger ind til belysningen på Rønnebo. Gangen på Rønnebo virker meget lang, mørkt og trist. Maling og belysning ville begge være ting der vil kunne opfriske på gange på Rønnebo.
Maling og belysning er videregivet til Annie Abildtrup, som er tiltrådt 1. maj. Det må forventes at Annie lige skal lande på Rønnebo og at opgaverne tages i prioriteret rækkefølge.
4. Punkter til næste møde:
Hjemlig indretning
Referat af Beboer og pårørende rådsmøde den 7. februar 2023
Tilstede:
- Susan Prieme Krøse – Formand, Pårørende Højstruphave
- Katja Rønne Nørholm – Næstformand, Områdeleder
- Mette Janet Andersen– Pårørende Rønnebo
- Lone Davidsen – Pårørende Rønnebo
- Bente Gelman
- Sonja Fladstrand
Referent: Gitte Bomholdt - teamleder Rønnebo
Dagsorden
1. Godkendelse af Dagsorden - Godkendt
2. Godkendelse af sidste referat - Godkendt
3. Nyt fra Områdeleder
Værdighedspolitik udleveres, og der aftales en drøftelse af den på næste møde.
Katja orienterede om nyt Ledelse- og medarbejdergrundlag. Katja fortæller om baggrund og kerneopgaven.
Katja orienterede om ”det hele menneske i fremtidens boligby”
Katja orienterede om demensambassadører og læringsforløb med Sundhedsstyrelsen.
Katja orienterede om demensvenlig indretning på Højstruphave – Puljemidler.
Det er et ønske om, at gangene på Rønnebo bliver renoveret med ny gulvbelægning, maling m.m. Der vil skulle arbejdes ed akustikdæmpende tiltag som fx rumdelere vægtæpper/billeder.
Pårørende opfordres til at tænke i hjemlighed i indretningen.
Orientering om tilsynsrapporten - Pårørenderepræsentanter opfordres til at læse den. Der blev spurgt konkret ind til rengøringsstandarden, som ikke opleves tilstrækkelig. Blandt andet bliver der ikke tørret op, når der spildes på gulvet. Toiletter og håndvaske trænger ofte til aftørring. Katja informerer om, at der er ansat en koordinator på rengøringen for plejeboligområdet. Hun skal køres i stilling til systematisk kontrol, og rengøringsmedarbejderne skal opfordres til egenkontrol.
4. Nyt fra Højstruphave
Plejehjemmet har fået ny adresse: Højstruphave 10
5. Tilsynsrapport Uanmeldt tilsyn november 2022.
Drøftelse af tilsynsrapport og værdighedspolitik tages op ved næste møde.
6. Aktivitetsområdet
Der er ansat en aktivitetsmedarbejder på Højstruphave, og der er stillingsopslag oppe for én på Rønnebo. Vi arbejder dagligt med, at aktiviteter kan blive en del af hverdagen.
Aktiviteter er ikke det samme som underholdning, men kan lige så godt være praktiske gøremål, beboerne deltager i, for at holde sig i gang. Cykelpiloterne kører fra både Rønnebo og Højstruphave. Dette til stor glæde for mange.
Der er ved at blive planlagt fastelavnsarrangement med tøndeslagning. Påskefrokost afholdes d. 12. april. Der kommer opslag op.
7. Evt
Spørgsmål fra 2 sal:
Kan sommerfesten holdes på afdelingen, i stedet for i telt foran huset? Beboerne bliver hurtigt trætte.
Forslag om at sommerfesten flyttes til tidligere uge, hvor dagene er længere, og sommerferieplanlægningen ikke bliver udfordret. Katja undersøger.
Teamlederne indkalder til beboer/pårørende/medarbejdermøde, hvor aktuelle emner fra afdelingerne kan drøftes. Møder aftales afholdt i april.
Tilsynsrapport og værdighedspolitik drøftes på møde i afdelingen med pårørende. Teamleder indkalder til møde marts/april. Mødet lægges sen eftermiddag (kl. 15.30) (gerne tirsdag i Rønnebo).
Mødested: Daghjemmet Højstruphave, kl. 16-17.30
Tilstede:
- Susan Prieme Krøse– Formand, Pårørende Højstruphave
- Mette Janet Andersen– Pårørende Rønnebo
- Lone – Pårørende Rønnebo
- Sonja Fladstrand – Pårørende Højstruphave
- Katja Rønne Nørholm– Næstformand, Områdeleder
- Rikke Marcher – Teamleder Højstruphav - referent
1. Godkendelse af Dagsorden
Dagsorden blev godkendt uden bemærkninger.
2. Orientering fra Områdeleder
Præsentation af Katja:
Katja fortæller lidt om sig selv. Er sygeplejerske fra året 2002 og har en bred erfaring inden for ældreområdet, både på inde og ude-området. Har været leder de sidste 14 år.
3. Energibesparelse
Se. Bilag 1.
Der har været høringsforslag ude, det kom i sidste øjeblik, hvorfor det ikke var muligt at nå at få samlet rådet. Katja har i samråd med Susan Krøse svaret, at vi fortsætter med den temperatur vi har på nuværende tidspunk, til gengæld arbejder vi ind i alle andre mulige besparelser b.la. standby kontakter.
Det er vigtigt at bemærke at det er på fællesarealerne og ikke i beboernes egen lejligheder.
Der er en stemning i rådet om at Katjas svar er godkendt.
4. Gode ideer til besparelser:
I daghjemmet står lyset nogle gange tændt om aften, når det ikke bruges. Evt. censor?
Kunne hver 2. lysstof rør slukkes i fællesarealerne?
5. Værdighedsmidler
Se bilag 2
Er ikke noget der kan kommenteres og der er ikke ændret så meget.
Vi har fortsat en musikterapeut der kommer. En ekstern terapeut, Karen kommer hver fredag og det giver noget rigtig godt til alle beboer.
Der informeres om, at vi har udvidet vores aktivitets stab ved at ansætte Ann-Maria 18 timer om ugen. Ann-Maria er ligeledes uddannet musikterapeut og kan bidrage i mange anledninger bl.a. ved uforståelig adfærd, palliative forløb, low og high arasoul osv.
Susan spørger ind til punkt nr. 2 - vedrørende ekstra bemanding til øget livskvalitet og selvbestemmelse i plejeboligerne:
Der er ansat 1 social- og sundhedsassistent. Udvidelsen styrker en individuel indsats til sårbare ældre med mulighed for at øge de ældres selvbestemmelse i den daglige døgnrytme.
6. Status på personale
Vi har 4-5 vakante stillinger på plejeboligområdet inkl. en teamleder til Rønnebo.
Forhåbentlig falder en aftale vedr. teamleder på plads på mandag og så melder Katja nærmere ud.
Katja melder ud, snarest muligt, hvorledes ledelsesdækningen er på Rønnebo frem til en ny teamleder starter.
Midlertidige pladser har også vakante stillinger, hvilket gør at Rønnebo hjælper en del. Dette vil man kunne mærke på Rønnebo. Katja er meget opmærksom på denne udfordring.
7. Aktiviteter
Der forgår en del på plejeboligområdet. Det skal ikke være en aktivitet blot for aktivitetens skyld, men fordi det har en faglig betydning.
Der slås et stillingsopslag op på en ekstra aktivitetsmedarbejder, således at der kan ske endnu mere.
Der er arrangeret VM i fodbold for herrerne på plejeboligområdet.
Kunne det være muligt at invitere til pårørende aften, således at man får et netværk?
8. Vaccinationer
Covid, Influenza og Pneumokok er gennemført.
9. Rønnebo
Der er spørgsmål til budgetforliget fra pårørende.
I forbindelse med friplejehjemmet bliver bygget, vil Rønnebos beboere blive tilbudt bolig på friplejehjem eller Højstruphave.
Ønske fra de pårørende at der kommer mere fokus på Rønnebo.
Der er ikke varslet husleje stigning på Rønnebo, som er en del af Rønnebæk Hus.
10. Højstruphave
Bilag 3 Budgetudkast
Der kommer huslejestigning på Højstruphave.
Elevatoren på Højstrup Have har været gået i stykker rigtig mange gange de seneste mange år.
Dette kan vi ikke stå model til længere og der er nu fundet en løsning således at der kommer ny motor til den. Det betyder, at når motoren skal skiftes, så kan elevatoren ikke anvendes en given periode, dette vil der komme mere information ud om, når vi ved mere.
11 Budgetforlig
Der har længe været tale om at Højstruphave skulle udvides. I budgetforliget er det besluttet at der skal bygges et friplejehjem i stedet for Højstrup Have udvidelsen.
Vi har søgt en pulje hos socialstyrelsen, hvor vi har fået 1.2 millioner til demensvenlig indretning. Det er b.la. døgnbelysninger samt folie på døre.
Kunne det være en ide at sætte folie på skydedørene ud ad til? En rigtig god idé, som vil tages videre med i planlægningsgruppen.
12. Daghjemmet
Vil blive udvidet, det betyder at aktivitetscenteret vil blive slået sammen med daghjemmet på Højstruphave.
13. Medlemmer til Beboer-pårørende Rådet
Der er et ønske om at få flere pårørende med i rådet. Gerne en fra 1. sal på Højstruphave, således at alle afdelinger er repræsenteret.
Susan vil som formand lave et skriv som sendes ud til at alle pårørende på plejeboligområdet i håb om, at nogen kunne blive interesseret i at være med.
Der er muligvis en pårørende mere fra Rønnebo som kunne være interesseret.
14. Evt.
Julefrokost på alle afdelinger d. 7.december 2022 fra 12-15.
Rikke og Maria kan desværre ikke til at deltage denne dag.
Informationsniveau – Der ønskes et større flow af information. Evt. information om at Sygeplejersken er stoppet og hvornår der forventes at ansat en ny.
Som ny pårørende, kan man godt have brug for flere informationer om hvad der sker og foregår. Ind til videre kan mail systemet benyttes.
Indkaldt:
Afdelingsleder: Anja Steen
Teamleder: Lone Schjødt (referent)
Pårørende: Formand Susan Krøse (Højstruphave stuen), Sonja Fladstrand (Højstruphave 2. sal),
Afbud
Mette Janet Andersen(Rønnebo)
Lone Huelin Davidsen (Rønnebo)
Punkt 1. Godkendelse af dagsorden:
Godkendt
Punkt 2. Orientering fra afdelingsleder:
Status på Corona:
Ingen smittede beboere eller medarbejdere. Mundbind er ikke et krav mere for medarbejderne, medmindre man har tæt pleje i længere sammenhæng med borger eller hvis borger ønsker det. Pårørende er der ikke krav til mundbind/visir og Coronapas.
Pårørende kan fortsat få udleveret selvtest til brug inden besøg. Spørg blot personalet og så får man udleveret test.
Pårørende er meget velkommen i fællesarealerne.
Status på personale, herunder teamleder og afdelingsleder:
2 vakante stillinger i dagvagt på Højstruphave og en aftenvagt på Rønnebo.
Ny teamleder ansat til første og anden sal på Højstruphave. Hun hedder Maria og er 45 år og sygeplejerske. Kommer fra hospitalsafdeling som souschef og hun starter 1 juni 2022.
Anja Steen har søgt stilling som IT-administrator i kommunen og har fået denne stilling. Derfor har Anja opsagt sin stilling som afdelingsleder for plejeboligerne pr 8 august 2022.
Puljemidler:
Planlagt ture for alle 6 enheder til restaurant krappen, restaurant Grøften i tivoli samt zoo og den blå planet. Lone og Susan koordinerer musik ved Duo Stine og Peter med lagkage fra la’glace til en eftermiddag.
Pårørende er meget velkommen.
Informationsbreve til pårørende tidsestimat:
Vi vil gerne understøtte dette ønske men vi beder om forståelse for at vi har manglet en teamleder. Inden sommerferien kommer der en informationshilsen. Fra slut august kommer der et månedsbrev ud til pårørende.
Vores nye bus:
Bussen er indviet med besøg af rigtig mange mennesker samt borgmesteren og vi havde en skøn fest. Bussen er ude at kører næsten på daglig basis. Som det er nu, er det kun personale der må kører bussen. Der undersøges muligheder for at pårørende og frivillige som på sigt også kan kører bussen. Dette handler om forsikringer.
Status på aktivitet (orangeri-tour de Storebælt-sommerfester-Sankt Hans):
Omkring orangeri er dette ikke muligt så længe vi ikke ved hvor der bliver bygget de nye plejeboliger.
Plejeboligområdet skal i samarbejde med cykelpiloterne på tur over Storebælt den 11 juni. Pilot Mogens skal have 1 til 2 beboer med. De bliver kørt med vores nye bus til Korsør. Ved Korsør skal de cykle over broen med beboeren.
Sommerfester:
Ønsker til sommerfesterne er, at de bliver holdt etagevis som sommer 2021.
Det ser ud som følgende i 2022:
Stuen: torsdag 25/8
Første sal: Onsdag d 24/8
Anden sal: Tirsdag d 23/8
Rønnebo: Tirsdag d 30/8
Vi starter med velkomstdrinks og snacks fra kl. 16.30 og spisning 17.15. Og musik fra kl. 18.30
De to huse levere maden. Forslag til mad: Frikadeller, glaseret skinke/hamburgerryg, sommersalater, flødekartofler, kartoffelsalat, italiensk rullesten og hjemmebagt brød. Citronfromage, lækker is og frisk frugt.
Ønsker til musik: de gode gamle eller som alternativ Duoen Stine og Peter.
Sankt Hans 23 juni er der ønsker til grill af kyllingespyd. Fakler og bål hygge med sang og med beboerne.
Punkt 3. Værdighedspolitikken:
Møde på rådhuset mandag d 24/4. Her kom der nye input til de værdighedsoverskrifter som ønskes ind i værdighedspolitikken. Nu skal det efterbehandles politisk og til høring i efteråret. Politikken forventes færdig senet ved årets udgang.
Punkt 4. Borgermøde om fremtidens ældrepleje:
Der orienteres til møde d 12 maj ved Astrid Krav som foredragsholder.
Punkt 5. Input til det det årlige møde for beboer- pårørenderåd:
På det årlige møder informeres om hvad der rør sig på Højstruphave og på Rønnebo i det forgangen år.
Til stede:
Afdelingsleder: Anja Steen (Referat)
Teamleder: Lone Schjødt
Pårørende: Formand Susan Krøse (Højstruphave stuen), Sonja Fladstrand (Højstruphave 2. sal), Mette Janet (Rønnebo) Lone (Rønnebo)
Punkt 1. Godkendelse af dagsorden:
Denne er godkendt.
Punkt 2. Orientering fra afdelingsleder
Status på Corona
Der er fortsat pt ingen beboere der er ramt af Corona. Der er flere personale i både Rønnebo og Højstruphave der har Corona eller er nærkontakter. Fraværet blandt medarbejderne har pt ingen indvirkning på den hjælp, omsorg og pleje beboere får. Medarbejdere bliver fortsat tilbudt systematisk test 2 x ugentligt. På nuværende tidspunkt bliver beboerne i Plejeboligerne testet x 1 ugentligt. Der skal fortsat kunne fremvises coronapas ved besøg på plejecenter
Selvtest – dette fungerer godt og der er mulighed for at tale med teamleder om dette.
Status på personale
Pårørende ønsker billeder af alle medarbejder – hvem er på arbejde.
Et månedligt nyhedsbrev til alle beboere og pårørende som hænges på tavlerne på afdelingen.
Værdighedsmidler 2022
I Daghjemmet er sket en yderligere budgetudvidelse fra 295.000 kr. i 2021
til 395.000 2022 kr. udvide bemandingen på daghjemmet, så der er mulighed for yderligere fleksibilitet i daghjemmets åbningstider - herunder aften- og weekendåbent – alt efter brugernes behov. Der er ansat en ekstra medarbejdere for disse midler i 2022.
Budgettet til musikterapi udvides fra 50.000 kr. til 101.000 kr.
Musikterapi er særlig relevant for beboere med demens. Musikterapi målrettet den enkelte borger kan skabe genkendelighed og derigennem relation og kontakt til borgere der er hårdt ramt af sygdommen demens. Center for Pleje og Omsorg vurderer, at det vil give stor livskvalitet for beboerne, hvis budgettet til musikterapi bliver udvidet. Udvidelsen vil betyde, at musikterapeuten fast kan besøge de to plejecentre hver 14. dag – og at der også vil være mulighed for, at musikterapeuten kan besøge kommunens daghjem. Der efterspørges at dette synliggøres mere til pårørende også at det er individuelt.
Punkt 3. Høring af beboer- pårørenderådet omkring tilsynsrapport efter uanmeldt Kommunalt tilsyn i Plejeboligområdet inkl. konklusioner efter læringsforum
Tilsynet er udført den 8. oktober 2021 og efterfølgende læringsforum den 23. november 2021.
Forelæggelse af rapport. Er medsendt denne dagsorden.
Pt er der ingen bemærkninger til tilsynsrapporten.
Punkt 4. Aktivitetsudvalg
Forslag til årshjul:
Julefrokost, sommerfester, Sankt hans påskefrokost osv. – opfølgning fra mødet den 24.11.2021
Forslag til aktiviteter fra pårørende:
Lave pavillon hyggelig uden foran Rønnebo fx lave kaffebord (pårørende vil gerne være med til at gøre den hyggelig), Forårs og efterårs havedage. Mulighed for at komme ud og få frisk luft hver dag.
Punkt 5. Mødedatoer i 2022 inkl. årsmøde
Årsmøde bliver den 13.6.2022 fra Kl. 17 til 18.30
Mødedatoer i beboer- pårørenderådet bliver den: 5.5.2022 kl. 16 til 17.30 samt 6.10.2022 fra Kl. 16 til 17.30.
Referat af boboer og pårørenderåd
Tilstede:
Afdelingsleder: Anja Steen
Teamleder: Lone Schjødt
Pårørende: Susan Krøse og Sonja Fladstrand og Mette Janet
Punkt 1. Godkendelse af dagsorden
Godkendt
Punkt 2. Valg til beboer- pårørenderådet
Formand vælges blandt repræsentanter for beboere/pårørende: Susan Krøse
Punkt 2.2:
- Vi byder velkommen til Mette som er pårørende/datter til Bent fra Rønnebo
- Pårørende/ægtefælle til Jens vil Hustru Lone gerne deltage. Kunne dog ikke deltage d.d.
- Anja Steen, Susan Krøse, og Sonja Fladstrand præsenterer sig selv
Punkt 3. Julefrokost for beboere og pårørende:
- Højstruphave holder julefrokost fra 12-15 d. 8 december.
- Rønnebo holder julefrokost fra kl. 16-20 d. 7 december.
Det er med forbehold i forhold til Corona restriktioner
Punkt 4. Orientering fra afdelingsleder
Personalesituation:
På Rønnebo er der ikke vakante stillinger. Der er 4 vakante stillinger på Højstruphave. Interne afløser dækker ind. Forbruget til eksterne vikar er lavt. Faglært personale ansættes i faste stillinger og ved timeafløser er få ufaglært ansat.
Status Corona:
Ikke nogen smittet beboer eller medarbejdere på plejeboligområdet. Seneste melding er, at pårørende som er nære kontakter skal have et Corona pas. Pårørende som ikke er nære kontakter skal lade sig systematisk teste x 2 om ugen inden besøg hos deres kære. Personale anbefales ligeledes at lade sig systematisk teste x 2 om ugen. Det anbefales fra KL, at pårørende skal kunne fremvise Corona pas ved adspurgt. Vi går med forsigtighedsprincippet. Vi følger de anbefalinger og retningslinjer der forligger hos sundhedsmyndighederne.
Personcentreret omsorg status:
Alt personale været igennem kompetenceudviklingsforløb. Skal nu implementeres i praksis. Vi skal have skabt et fælles fagligt fundament og fælles sprog. Fra december starter vi op på et forløb med beboer konferencer.
Demens psykolog Anneke Dapper Skaaning er facilitator ved de første møder. Det handler om værdighed, relationer og det gode liv i hverdagen og i praksis.
Kvalitetsorganisationen – status:
Denne er startet godt op. Der er ved at blive udarbejdet procedure for, ”når en borger forlader plejebolig” og på ”medicinadministration”
Kerneopgaven – status:
Denne er defineret og kommer med ud som bilag til referat. Det handler om det gode liv for den enkelte beboer.
Økonomi:
Til orientering er der fortsat fælles økonomi mellem Rønnebo og de midlertidige pladser. Og her er der balance.
Hos Højstruphave er der et lille overskud. Der forventes ingen besparelser eller service forringelse på plejeboligområdet 2022.
Opretholdelse af sociale kontakt fra 2020-2021. Her afventer vi svar om disse midler fortsætter 2022. Puljemidler til ture ud af huset oplyser pårørende at være rigtig taknemlig for at få tilbud om at pårørende kan deltage. Her har det fællesskab det giver rigtig stor betydning.
Pavilloner ved Højstruphave fjernes 19.10.2021.
Organisationen:
Anja Steen er blevet afdelingsleder for hele plejeboligområdet samt aktivitetscenteret 1 september 2021.
Cykling uden alder:
Hvis pårørende eller andre som ønsker at tilmelde sig som frivillig, så skal de endelig give besked. På Højstruphave er der en cykel, hvor to personer kan sidde og cykle sammen med hjælpemotor. Denne kan lånes af pårørende ved kontakt til Ellen i daghjemmet.
Punkt 5.
Aktivitetsudvalg – forslag til årshjul: Julefrokost, sommerfester, Sankt hans og påskefrokost.
Vi har medarbejdere som er i aktivitetsudvalg på både Rønnebo og Højstruphave.
Forslag til aktiviteter fra pårørende:
Punkt 6.
Goddag og farvel til medarbejdere – information til beboere og pårørende ved Susan Krøse:
Pårørende giver udtryk for at mangle information om en medarbejder som stopper samt information om en ny ansættelse. Er med til at skabe en ro blandt beboer og pårørende.
Dette punkt bringer Anja og Lone op til næste leder møde, med en metode til dette.
Punkt 7.
Julegaver til beboerne ved Susan Krøse: Interflora her i Vallensbæk:
Før Corona fik beboerne buketter med hjem efter de har været benyttet til udstillinger. Kunne en pårørende skrive til interflora om donation af en julebuket til hver beboer eller en dekoration? Eller vil beboerne sætte mere pris på en æske chokolade.
Der er julegaver til beboerne mellem 50 og 100 kr. pr. beboer. Kontaktpersoner er ude og købe gave til beboerne med omtanke for beboeren.
Punkt 8.
Besøg af hospitalsklovne som aktivitet ved Susan Krøse:
Gennem sin arbejdsplads har Susan været frivillig som hospitals klovn hen over julen. Her har Susan spurgt ind til om, muligheden for besøg på plejehjem. Susan tager kontakt til hospitalsklovnene og få det sat i værk og koordinere dette.
Anja godkender midler til at sætte dette i værk.
Punkt 9. Madplan for ugen/måned:
At pårørende får oplyst omkring madplan. Der har været kommunalt tilsyn på plejeboligområdet. Vi arbejder med at få ensartet Højstruphave og Rønnebo. Dette punkt tages op til næste køkkenpersonale møde samt ledermøde.
Punkt 10.
Referater på mail jvf. vedtægter, postkasser, TEAMS og internet ved Anja:
Eventuelt:
Nyt møde den 18. januar kl. 15.30 til 17.00.
Pårørende medbringer inspiration til årshjul til højtider, og mere inspiration.
Bruger-pårørenderådsmøde den 3. juni 2021
Referat
Tilstede:
Afdelingsleder: Anja Steen
Teamleder/referent: Lone Schjødt
Pårørende: Sonja Fladstrand og Susan Krøse
Fraværende:
Punkt 1. Godkendelse af dagsorden:
Godkendt
Punkt 2. Orientering fra afdelingsleder Anja Steen:
Strategi præsentation af ”Skibet”: de pejlemærker vi arbejder ud fra de næste 3 år, er søsat i en strategi, der går under titlen ”skibet”. Sejlene er sat i Center for pleje og omsorg.
Sejlet Demens præsenteres i undervisningen af personcentreret omsorg. Sejlet Cura og deri dokumentation, er vi underlagt lovgivning, Sejlet Sygefravær handler om, at vi forebygger fravær samt tager hånd om det sygefravær der måtte komme. Under Faglig kvalitet, er vi i gang med opbygningen af en kvalitetsorganisation herunder retningslinjer, procedurer, funktionsprocedure. Skibet er udarbejdet af Susanne Ormstrup. Strategien skibet er meldt ud i maj måned til alle medarbejder. Alle ledere kommer også igennem et Kompetenceudviklingsforløb. Kerneopgaven er ledestjerne. Den defineres efter sommer så vi skaber en ensartet forståelse af, hvorfor vi er her.
Personalesituation:
Der er 3 vakante stillinger på HH og 1 på Rønnebo. De fordeler sig i stueetagen og på 2 sal og så 1 på Rønnebo.
Alle dagvagter har 3 aftenvagter på et 12 ugers rul. Her tales der ind i skibet i forhold til fokus på sygefravær og økonomi skal hænge sammen med de ressourcer der er til rådighed. Det skaber en uro blandt personale, beboer, og pårørende når der er mangel på fast personale og denne uro smitter af på hinanden.
Og her giver det stor mening med ledelse tæt på (teamlederne) da sammenspillet mellem ledelse og medarbejder i hverdagen bidrager til nærværdsledelse. Og hermed vil der komme et større fokus på den enkelte medarbejder. Nu bliver de udfordringer der måtte komme påpeget og italesat således der er en gensidig forventning ledelsen og medarbejdere imellem og et medansvarlig for kerneopgaven. Det her handler om beboerne.
Status Corona:
På Højstruphave er 100 % af beboerne vaccineret og på Rønnebo er 90 % af beboerne vaccineret. Vi har pt. ikke nogen beboer som er smittet med Covid19.
- Beboerne må fortsat ikke blande sig på kryds og tværs af etagerne men må gerne besøge hinanden i haven.
- Der må fortsat ikke være besøgende i fællesarealerne indenfor.
- Det er endnu uvist hvor længe test pavillonerne skal forblive. Det ene telt benyttes til PCR test på medarbejderne x 2 om ugen
Lone spørger: Rønnebo Gudstjeneste Vallensbæk kirke til spisestuen til plejeboligerne / adgang til Dansk Film Skat i lejlighederne:
- Plejeboligerne har købt ti adgange i alt som HH gerne vil stille til rådighed i boligerne. For at kunne benytte dem skal man have en crome cast som skal kobles på et tv samt en mobil tlf med en downloadet app. Ønsker man dette tager man kontakt til teknisk service assistent Bent Christensen på tlf 21389857.
Ernæring – Menu – sortiment – Livretter:
Dette punkt tages op ved næste bruger pårørende møde grundet ikke alle kunne deltager i det planlagte Køkken møde i maj. Nyt køkkenmøde afholdes torsdag d 10 juni
Personcentreret omsorg status:
Alle medarbejder har været igennem første modul i foråret. I juni kommer alle medarbejdere igennem modul nr. 2. Undervisning nr. 3 bliver afholdt i september. Der spørges ind til om det kunne give mening, at en pårørende deltager ved 3. undervisning til at tale ind i, hvordan det kan opleves og se ud fra pårørendes side i borgerperspektivet.
Kvalitetsorganisationen – status:
Dette uddyber Susanne Ormstrup under årsmødet.
Ny tiltrådt kvalitetskonsulent Annie Abildtrup.
Kerneopgaven – status: Denne er uddybet under Skibet”
Økonomi – orangeri:
Der arbejders fortsat på projektet. Der skal udarbejdes tegninger, byggetilladelse og diverse.
Information fra Rønnebo:
Tidligere personalestue er nu nedlagt og flyttet andet sted hen på afdelingen. Spisestuen/dagligstuen er ny malet samt der har været indvielse af det nyoprettet aktivitetsudvalg.
Punkt 3.
Nye/godkendte vedtægter for bruger-pårørenderådet :
Social og sundhedsudvalget har ikke givet den endelig godkendelse endnu. Et ønske om at det skal hedde beboer og pårørende rådet. Så dette kommer også på som punkt ved næste møde.
Punkt 4. Aktivitetsudvalg – forslag til årshjul:
Vi skal opstarte vores eget aktivitetsudvalg hvor pårørende meget gerne må komme med gode forslag indenfor kultur, årstider, højtider, traditioner. Susan ønsker gerne at prøve at deltage i et kommende aktivitetsudvalgsmøde.
Punkt 5.
Beboernøgle til indgang til affaldsrum:
Her handlede det om at komme til affaldsrummet eller til haven via udendørsarealerne. En udfordring er, at hvis det sker, at lågen ikke bliver låst efterfølgende, kan man risikere at en beboer forlader HH.
Afdelingsleder ønsker ikke at der kommer nøgler til havelågen.
Hvis omfanget ikke er så stort, så skal 1. og 2. sal gå igennem stueetagen med værnemidler. Eller at personalet åbner og lukker efter en.
Punkt 6.
Hvordan hverver vi nye medlemmer til bruger- pårørenderåd?
Rønnebo og 1 sal mangler medlemmer til bruger pårørende rådet. En måde hvor der skabes medindflydelse og medinddragelse og informationer. Der tales om at udarbejde et kort skriv om, hvad det kan give at være medlem.
Referat sendes ud til både pårørende og i beboernes postkasser.
Eventuelt:
Kommende årsmøde afholdes d 22. juni kl 16.00.
Næste bruger pårørende møde er booket til 9 november kl 14.00 og dette afholdes på Rønnebo
Ekstra Bruger-pårørenderådsmøde mandag d. 17. maj kl. 14.00-15.00:
Tilstede:
Afdelingsleder: Anja Steen
Teamleder/referent: Lone Schjødt
Pårørende: Sonja Fladstrand og Susan Krøse.
Dagsorden:
Pårørende til bruger-pårørenderådet:
- Der mangler fortsat pårørende fra Rønnebo samt 1 sal på Højstruphave som deltager i bruger-pårørenderådet. Der skal evt. mere ”reklame” til i form af mere info omkring hverdagsaktiviteter og højne informationsniveauet. Pårørende bliver inspireret når de medinddrages i processerne og samtidig har noget, der kan tales med deres kære om, ved besøg.
- Der tales om, at aktivitetsudvalgene skal have et større fokus på aktivitetstavler på de 4 enheder, hvor billeder og tekst kan inspirere både beboerne og pårørende.
Diverse:
- Der forligger et ønske om at titlen på rådet ændres fra bruger-pårørenderåd til ”beboer-pårørenderåd”. Afventer afklaring på dette.
- Fra 1 september 2021 bliver Anja Steen afdelingsleder for begge plejecentre i kommunen, Højstruphave og Rønnebo.
- Der er tiltrådt ny økonomikonsulent i kommunen fra 1 maj: Rasmus Lundhus
Budget og økonomi:
- Der er tilført ekstra økonomiske midler til plejebolig-området på 100.000 kr. til resten af 2021, som fordeles lige mellem de 4 enheder (25.000 til de 3 enheder på HH og 1 til RB). De er øremærket til ture/oplevelser ud af huset og dækker transport og indgang samt madpakker for de beboere og medarbejdere som deltager. Grundet corona må de 4 enheder fortsat ikke planlægge ture sammen. De forskellige ture ud af huset bygger på ønsker fra beboerne og pårørende. Pårørende er meget velkommen på turene.
- Så er der en pulje på ca. 200.000 kr. til plejebolig-området som er til opretholdelse af sociale relationer i forbindelse med Corona. Der ligger et ønske fra Højstruphave omkring mulighederne for et orangeri. Det er fortsat i undersøgelses fase.
- Så er der en pulje under værdighedsmidlerne på ca. 295.000 kr. som kan benyttes til at holde daghjem åbent i weekend, ved helligdage eller ved akut opstået behov for aflastning af pårørende.
- Ca. 50.000 kr. er sat af til, at musikterapi både kan opleves på Højstruphave og på Rønnebo hver anden fredag. Dette er sat i værk.
- Så skal det undersøges om de økonomiske midler, som ellers skulle have være brugt til sommerfester i 2020 og 2021, hvor de kan benyttes bedst henne, nu hvor vi fortsat ikke må mødes de 4 enheder imellem.
- Så skal der oprettes aktivitetsudvalg, hvor teamleder og en medarbejder fra alle 4 enheder er repræsenteret samt afdelingsleder. Der skal udarbejdes et årshjul med aktiviteter som inspirerer i hverdagen og styrker de daglige aktiviteter. Aktiviteterne skal afspejle traditioner, kultur, højtider og sæson.
- Ønsker pårørende at deltage i aktivitetsudvalget eller ønsker pårørende at komme med input via bruger pårørenderådet.
Nyt bruger-pårørenderåd-møde:
Torsdag d 3 juni fra kl. 16.00-17.30
Referat af bruger- pårørenderådsmøde den 16-01-2020
Til stede:
Ledelsesrepræsentanter: Henriette Thejsen og Nancy Buch-Olsen
Brugere / pårørende: Vagn Friden-Olsen, Sonja Fladstrand
Fraværende:
Susan Krøse samt medlemmer fra rønnebo.
Punkt 1.
Godkendelse af dagsorden, Godkendes.
Punkt 2.
Referent er Nancy Buch-Olsen teamleder Rønnebo.
Punkt 3.
orientering fra afd. lederne/ teamleder
Stort udskiftning på Højstruphave (stuen og 1 sal), det har været hård for både borgerne og personale. Det kræver tilvænning, 1 sal er ved at komme på plads. I stuen er borgene ved at flytte ind.
Der har været udskiftning af medarbejderne i Højstruphave og Rønnebo og de stillinger der er ubesatte bliver der rekrutteret medarbejderne til.
Der kommer en ny teamleder i Højstruphave, Anette Berg, som har mange års erfaring. Anette Berg kommer til at have ansvar for både 1. og 2. sal.
19. december kom tilsyn fra arbejdsmiljø i Højstruphave, hvor de fik en grøn smiley. Især med god kommunikation. Gøre meget for at det psykisk og fysisk arbejdsmiljø er gode.
Punkt 4.
Meget kort orientering om det uanmeldte kommunale tilsyn.
(det er ikke politisk godkendt endnu)
Godt tilsyn, borger bliver inddraget og masse af aktivitet. Borger og pårørende er generelt glade for husene og de tilbud der er. Der var nogle enkelte bemærkninger fra tilsyn hvor vi er i gang med at udarbejder handleplaner.
Punkt 5.
Inddragelse af køkkenskabe til medicin opbevaring og frigivelse af medicinskabe til borgernes private værdier.
Vi er nået lidt videre hvor køkkenskabe i fremtid vil blive inddraget til medicin opbevaring. Det har været problematisk da nogle borger har meget medicin og dette kræver lidt større opbevaring. Vi inddrager det venstre køkkenskab stille og roligt og efter behov. Men låsene skal skiftes så kodelåsen kommer over på køkkenskabet og ny nøgle lås skal på skabet på toilettet, derfor bliver det i et tempo så vi kan følge med.
Punkt 6.
Ideer til hvordan vi bruger de ekstra midler 25.000 til noget med musik.
Forslag fra gruppen var følgende: Vallensbæk kor, lirekassemand, Vallensbæk teater
Punkt 7.
Eventuelt:
Sommerfest- Der drøftes til møde om det kunne være en god idé at holde sommerfest om lørdag. Hvor der arrangeres aktiviteter, underholdning mm. Der er enighed omkring at arbejder videre med dette punkt hvor der inddrages politikker mm.
Der opsættes en skrivelse omkring Vagn Friden-Olsen er blevet valgt til at repræsenterer borgerne på 1 sal. Og hvem der er repr. Fra stuen og 2 sal.
Rønnebo afholder snart valg omkring repræsentant til bruger pårørende rådet.
Vagn Friden-Olsen, mobil 20485052
Sonja Fladstrand, mobil 25646361
pkt. om nye vedtægter er udskudt til senere på året gr. ny centerchef,
nye vedtægter for bruger pårørende rådet
Med Venlig Hilsen
Nancy Buch-Olsen og Henriette Thejsen
Kommende møder d. 14-5-2020 kl 10-11,30, d. 5-11-2020 kl. 10.11,30
Fraværende: Susan Krøse samt medlemmer fra rønnebo.
Tilstede: Asbjørn Larsen, Jeanett Trollegaard, Henriette Theisen, Anni Birlie, Sonja Fladstrand, Susan Krøse
Fraværende:
Punkt 1.
Godkendelse af dagsorden. Dagsordenen er godkendt
Punkt 2.
Referent er Jeanett Trollegaard.
Punkt 3.
Orientering fra afd. Lederne. Der er gennemgang af brandinstruks i november på Højstruphave. Se opslag på afdelinger. Pårørende er også velkomne. På Rønnebækhus er der ved at blive etableret nyt brandanlæg. Der bliver slået teamleder stilling op på Højstruphave, der har været noget udskiftning på Rønnebo, da flere skulle på uddannelse og har fået nye stillinger i andre funktioner så vi er ved at rekruttere nyt personale og har fået de fleste stillinger besat i begge huse.
Punkt 4.
Mindre huslejestigning på Højstruphave. Huslejestigningen træder i kraft fra næste år og er et mindre beløb.
Punkt 5.
Skal vi have en alkohol politik på plejecentrene og kan vi bestemme noget vedr. dette. Dette gr. Oplevelse fra en pårørende. Emnet diskuteres og det vedtages at personalet skal være særligt opmærksomme på dem der har særligt trang og hvor det skønnes problematisk. Der er nemlig mange beboere der er glade for at tilbuddet er der så bruger- og pårørenderådet vedtager at der ikke skal være en politik på området.
Punkt 6.
Forventning af inddragelse af pårørendes rolle i forbindelse med: aftale med læge/fodterapeut, forbindelse til hjælpemiddeldepot. Man skal altid gå til ledelsen, hvis man oplever at der ikke bliver handlet korrekt eller hurtigt nok i en sag da vi rigtig gerne vil understøtte det gode borgerforløb og samarbejde. Dog skal borger altid give informeret samtykke til at pårørende må kontaktes med mindre pårørende er værge eller andet er aftalt.
Punkt 7.
Inddragelse af køkkenskabe til medicin opbevaring og frigivelse af medicinskabe til borgernes private værdier. Der er kommet nye retningslinjer på medicinhåndtering som gør at medicinen skal opbevares i tre forskellige poser. Beboerne har jo betalt for medicinen så det kan ikke destrueres. Det kan ikke længere være i det skab som oprindeligt er tiltænkt. Så forslaget er at det venstre køkkenskab over køkkenvasken bliver inddraget til medicinopbevaring og skabet i badeværelset bliver frigivet til beboeren så vi kan overholde retningslinjer fra rådet for patientsikkerhed.
Punkt 8.
Næste års mødedatoer planlægges ved dette møde d. 10-10-2019. Vi får fremadrettet referatet fra bruger- og pårørenderådsmøder på internettet.
Eventuelt:
pkt. der er udskudt til næste år gr. ny centerchef,
Nye vedtægter for bruger pårørende rådet.
Der kommer nyt nødkaldssystem på HH der ligner det oprindelige vi var glade for. Det bliver i løbet af 4 kvartal i år.
Datoerne for næste års møder bliver:
16.1 2020 kl 10
14.5 2020 kl 10
Fælles møde med politikere og ældrechef kommer med særskilt dato og invitation
5.11 2020 kl 10
Referat af bruger-pårørenderådsmøde den 02-05-2019
Punkt 1
Godkendelse af dagsorden. Dagsordenen er godkendt
Punkt 2.
Valg af referent. Jeanett Trollegaard er referent.
Punkt 3.
Velkommen til nye medlemmer og præsentationsrunde samt hvad rådets arbejde indeholder.
Punkt 4.
Værdighedsmilliarden: Der var mange ønsker sidste år så nogle af de ting der ikke blev købt sidste år bliver købt for dette års penge. Rønnebo har fået en ny markise der passer til altanen på rønnebo. HH har overtaget den markise som var alt for stor til Rønnebo. Henriette undersøger hvor den kan sættes op. Enten bliver det i stueetagen ud for altanen eller på venstre side af bygningen ved vandbassin. Der er også købt en åben pavillon til aktivitetscenter/rønnebo så det er muligt at sætte sig i skyggen udenfor, spiseborde til Rønnebo er ved at blive bestilt, der mangler at blive købt vaskestativer til Højstruphave. Henriette venter med at købe ekstra parasoller til HH da vi lige skal undersøge hvad der er brug når markisen er monteret. Rønnebo har brug for at der bliver købt to nye pavilloner/parasoller til den anden ende af haven. De koster 7-8 tusind pr. styk. og de kan støbes ned i haven.
Punkt 5.
Information om nye tiltag og projekter. Rønnebo er med i et tøjvaskeprojekt hvor Berentsen vasker tøjet. Det bliver evalueret efter sommeren. Det har været en succes indtil nu. Tøjmærkningsmaskinen er kommet til Højstruphave og der bliver aftalt proces for hvornår det starter op med at tøjet bliver mærket med inddragelse af pårørende. Rehabiliteringsprojektet i Rønnebo er i fuld gang med individuelle samtaler med hver beboer og evt. pårørende i forhold til den enkelte borgeres mål, ønsker og drømme. På Højstruphave har personalet været på kommunikationskursus. Derudover er teamlederne i gang med et projekt hvor de er nysgerrige på den enkelte borgeres ønsker og behov i forhold til at lave det bedst mulige tilbud. Et eksempel kunne være hvornår på dagen man spiser osv.
Punkt 6.
Sommerfest 2019 for Rønnebo og stor fælles fest på Højstruphave. Sommerfest i Rønnebo bliver den 20.6 og Højstruphave den 29.8. Henriette søger for at både Rønnebo og HH bliver inviteret til den store fest på Højstruphave.
Eventuelt.
Der bliver indkaldt til samlet bruger- og pårørendemøde fra Rådhuset hvor politikerne deltager en gang til sommer og næste møde i vores skare er den 10.10.2019 fra 10-11.30