Organisering af den Kommunale Ungeindsats(KUI) i Vallensbæk
Ungeindsatsen er netværks- og satellit organiseret med faste mødedage på tværs af uddannelse-, beskæftigelses- og socialområderne. Ledelsen af den kommunale ungeindsats varetages af ledelsen i Uddannelsesvejledning Vallensbæk, som er forankret i Center for børn og unge (CBU).
Netværkene er etableret på baggrund en tværsektoriel proces, hvor arbejdsgrupperne Ung til Uddannelse, Ung til Job og Praktik og Ung til afklaring arbejder med ungesager på tværs af de tre kommunale instanser.Grupperne mødes i en fast kadence hhv. hver 14. dage eller en gang om måneden.
Yderligere informationer om Ungeindsatsen er under udarbejdelse og vil blive præsenteret på denne side, når de er klar.
Loven og opgaven
I bekendtgørelse af Lov om Kommunal Ungeindsats for unge under 25 år (Lov 825 af 16/08/19) rammesættes vejledningsopgaver for Uddannelsesvejledning Vallensbæk og Ungeindsatsen.
Loven rummer de områder, som retter sig mod vejledningsindsatser for alle unge samt vejledningsindsatser til den gruppe unge, som har brug for en tværsektoriel, kommunal ungeindsats (KUI).
- Uddannelsesvejledning Vallensbæk vejleder alle kommunens elever fra 6.-10. klasse om valg af uddannelse og erhverv.
- Uddannelsesvejledning Vallensbæk varetager specialvejledning for unge med særlige behov.
- Uddannelsesvejledning Vallensbæk vejleder alle unge mellem 15 - 30 år, som enten ikke er i gang med, eller endnu ikke har gennemført en ungdomsuddannelse eller en videregående uddannelse.
- Ungeindsatsen (KUI) tilbyder vejledning til de unge, som har komplekse problemstillinger, hvor der er behov for en tværsektoriel støtteindsats fra flere kommunale instanser.
Lovgrundlag
Bliv klogere på forskellige lovgivninger, der har tilknytning til vores arbejde i Uddannelsesvejledning Vallensbæk.
- KUI - Den Kommunale Ungeindsats
- Undervisningsministeriets love og regler
- Lov om vejledning
- Lov om Erhvervsuddannelserne
- Lov om Gymnasieuddannelserne
- Lov om Ungdomsuddannelse til unge med særlige behov
- Lov om Forberedende Grunduddannelse
Vi vejleder og inspirerer til, at alle unge får den - for dem - bedste ungdomsuddannelse.
Vi støtter de unge i at finde vej til et meningsfuldt liv med uddannelse og job, hvor de unge lærer at deltage i fællesskaber, får nye perspektiver på dem selv og andre og mod til at agere i verden.
Vores mission og vision er som følger:
Mission
Mødet
- Vi møder de unge i øjenhøjde og er nærværende, tillidsskabende og autentiske.
Relationen
- Vi vil vejlede og kende til alle unge. Vi er optaget af den professionelle relation og vi vil have den enkelte unge i centrum. Vi inddrager forældrene som medspillere i den unges liv.
Potentialet
- Vi taler den unges sag og støtter den unge i at forstå sin egen verden for at finde sit eget potentiale. Vi udfordrer hver enkelt ung i sine valg og prioriterer håndholdt vejledning.
Måden
- Vi laver opsøgende og proaktiv vejledning, der giver det lille skub og gør den ’lille store’ forskel.
- Vi går den ekstra mil for og med de unge.
Vision
Lokalt
- Vi er synlige, lokalkendte og efterspurgte af de unge og vores samarbejdspartnere i og uden for Vallensbæk.
Kvalitet
- Vi tager opgaven til os, sætter kursen og sikrer de bedst mulige løsninger.
- Vi er fleksible og servicemindede.
- Vi er nysgerrige, forandringsorienterede og eksperimenterende.
- Vi er fagligt kompetente og udvikler os selv – og hinanden.
Perspektiv
- Vi er rummelige og insisterer på et bredt menneskesyn.
- Vi kitter aktører sammen, mindsker organisatoriske skel og insisterer på at blive medinddraget.
- Vi kultiverer og systematiserer tværfagligt samarbejde – og løfter helheden.
Vi gør indtryk og sætter aftryk.
Uddannelsesvejledning Vallensbæk støtter op kommunens politiske målsætninger:
Vallensbæk Kommunes unge skal klædes på til en plads på fremtidens arbejdsmarked.
- Der skal sættes fokus på, at uddannelsesvejledningen har en kvalitet og et indhold, der styrker den unge til både at komme videre i uddannelseslivet og så vidt muligt vælger rigtig første gang.
- Vejledningen skal tilrettelægges sådan, at vi er i stand til at sætte tidligt ind og hjælpe dem, der har behov for ekstra hjælp og støtte.
Læs mere om den politiske målsætning i Vallensbæk kommunes udviklingsstrategi
Vi bestræber os på, at alle projekter skal bidrage til driften og forankres i relation til de opgaver, Uddannelsesvejledning Vallensbæk, er sat verden til at løse.
- LO Hovedstadens projekt, 'Faglært Til Fremtiden'
- Undervisningsministeriets projekt, 'Brug For Alle Unge'
- UU Danmark, Unge på sporet
- Rockwool Fonden - Praktik
Kvalitetsudvikling og kvalitetssikring af uddannelsesvejledningen
Kommunalbestyrelsen har jf. vejledningsbekendtgørelsens §27 pligt til at sætte kvalitetsudvikling og kvalitetssikring af den vejledning, der udbydes, i system ved som minimum at belyse vejledningens omfang, resultater og effekter samt samarbejde med andre aktører.
På denne side fremlægges resultat af søgetal til ungdomsuddannelse, hentet fra uddannelsesstatistik.dk, indsamlet af undervisningsministeriet.
Den sammenhængende plan for vejledningsaktiviteterne i Vallensbæk kommune
Kommunalbestyrelsen skal jf. §28 fremlægge en sammenhængende plan for vejledningsaktiviteterne i 8. og 9. klasse til brug for en helhedsorienteret vejlednings- og afklaringsindsats. I Vallensbæk betragter vi den sammenhængende plan, som noget der vedrører alle unge.
Den sammenhængende plan har til formål at medvirke til, at elever og forældre får indsigt i de uddannelsesmuligheder og i Vallensbæk de vejledningsmuligheder, der findes i og efter grundskolen.
(Vejledningsbekendtgørelsen, BEK nr 1152 af 07/07/2020)
Vallensbæk Kommunes skoler og uddannelsesvejledningen har en samarbejdsaftale med grundskolerne for tværfaglige møder, skole/hjem, undervisning i 'Uddannelse og job' og samarbejdet om den obligatoriske praktik og uddannelsesparathedsvurderingen.
Herunder præsenteres den sammenhængende plan for uddannelsesvejledningen i Vallensbæk. Strukturen og forløbene i 'Uddannelse og Job' er skabt i samarbejde med folkeskolernes lærere og ledere.
I dele af forløbene er indtænkt folkeskolens fag, således at eleverne anvender konkrete fagfaglige begreber og arbejdsformer i løsning af opgaver i forløbene i 'Uddannelse og job'. Det kan være når der arbejdes med skrivning af fritidsjobansøgninger, arbejdsglæde, kommunikation, etik i omsorgsarbejde, målestoksforhold, præcision og æstetik i madkundskab m.v.