Kommuneplanen indeholder en beskrivelse af arealanvendelse, infrastruktur og de fysiske sammenhænge i Vallensbæk og angiver grundlaget for lokalplanlægningen. Kommuneplanen fastlægger de overordnede vilkår for mulig arealanvendelse og bebyggelse i kommunen.
Revisioner og nye emner
Emne: Tilpasning af hovedstrukturen.
Den overordnede hovedstruktur fastholdes i den nye kommuneplan. Alle emner i forslag til Vallensbæk Kommuneplan 2020-2032 respekterer de gældende landsplandirektiver og beskriver jf. planlovens § 11a emner, der er relevante for Vallensbæk. Ændringer i rammeområderne er angivet på kortet ’Specifikke rammeændringer i Vallensbæk Kommuneplan 2020-2032’.
Miljøvurdering
På baggrund af den indledende miljøscreening har Vallensbæk Kommune vurderet, at Vallensbæk Kommuneplan 2020-2032 ikke påvirker miljøet væsentligt, og der er derfor ikke udarbejdet en miljørapport i henhold til Lov om Miljøvurdering af Planer og Programmer.
Høring
Forslag til Vallensbæk Kommuneplan 2020-2032 er den 17. juni 2020 godkendt af Kommunalbestyrelsen til offentlig høring fra tirsdag den 23. juni til mandag den 7. september 2020, hvor alle har mulighed for at komme med synspunkter til det fremlagte materiale. Der er informationsmøde om forslag til Vallensbæk Kommuneplan 2020-2032 torsdag den 3. september kl. 18.30 på Trappen i Kultur- og Borgerhuset, 2665 Vallensbæk Strand.
Vallensbæk Kommune gemmer alle breve og e-mails og kvitterer for modtagelsen af dem frem til den 7. september 2020. Kommunalbestyrelsen vil derefter tage stilling til det fremsendte materiale og på det grundlag vedtage kommuneplanen inden udgangen af 2020. Herefter vil alle, der har indsendt bemærkninger, få besked om, hvordan deres bemærkning er blevet behandlet.
Indsigelser og bemærkninger skal så vidt muligt sendes digitalt til:
e-mail: cet@vallensbaek.dk
Eller alternativt med posten til:
Vallensbæk Kommune
Center for Teknik
Vallensbæk Stationstorv 100
2665 Vallensbæk Strand
Klagevejledning
Du kan i henhold til Planlovens § 58, stk. 1, nr. 3, klage til Planklagenævnet over afgørelsen.
Planklagenævnet kan kun behandle såkaldt retlige spørgsmål. Det betyder, at hvis retsregler og retsprincipper er fulgt, har Planklagenævnet ikke mulighed for at behandle klager over indholdsmæssige spørgsmål og vil ikke kunne tage stilling til, om afgørelsen er hensigtsmæssig.
Klager fremsendes via digital Klageportal på www.borger.dk eller www.virk.dk, hvor man skal logge på med NEM-ID. Klagen sendes automatisk gennem Klageportalen til Kommunen. En klage er indgivet, når den er tilgængelig for Kommunen i Klageportalen. Den efterfølgende kommunikation om klagesagen skal ske ved anvendelse af digital selvbetjening på www.borger.dk eller www.virk.dk.
Når der klages, skal man betale et gebyr på 900 kr., hvis man klager som privatperson, og 1.800 kr. hvis man klager som virksomhed eller organisation. Gebyret betales med dankort eller andet betalingskort i Klageportalen. Gebyret bliver tilbagebetalt, hvis man får medhold i klagesagen hos Planklagenævnet.
Planklagenævnet skal som udgangspunkt afvise en klage, der kommer uden om Klageportalen. Hvis man på grund af særlige forhold ønsker at blive fritaget for at bruge Klageportalen, skal man sende en begrundet anmodning til Kommunen. Kommunen videresender herefter anmodningen til klagenævnet, som afgør, om anmodningen kan imødekommes.
Indgivelse af rettidig klage til Planklagenævnet har som udgangspunkt ikke opsættende virkning. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed. Læs mere om Planklagenævnet på nævnets egen hjemmeside.
Hvis man ønsker, at indbringe afgørelsen for domstolene, skal dette ske inden 6 måneder fra afgørelsens modtagelse, jf. § 62, stk. 1, i planloven.
Du kan kontakte Center for Teknik på e-mail cet@vallensbaek.dk eller ringe 4797 4000, hvis du har spørgsmål til planforslagene.