Klasselokalerne på Kirkebækskolen var omdannet til teknologiske legepladser under de netop afsluttede emnedage. Eleverne har igennem en uge fået hands-on erfaring med den nyeste teknologi inden for spil og robotteknologi. De har navigeret gennem lærerige spiluniverser, leget med små robotter og afprøvet spiludstyr, designet til at imødekomme forskellige fysiske behov.
- Det er skønt at se, hvordan teknologien kan bringe børn sammen og lade dem udforske på egne præmisser, siger Mette Nygaard en af skolens IT-lærere, mens hun hjælper en elev med at justere udstyret.
I rummet, hvor det nye udstyr afprøves, sidder en af eleverne og er dybt koncentreret om skærmen, mens han hurtigt bevæger sin ene hånd over en specialdesignet controller. Screening af elevernes individuelle behov har været en vigtig del af emnedagene, så udstyret kan tilpasses nøjagtigt.
- Vi vil sikre, at hver elev får mest muligt ud af disse teknologiske værktøjer, fortæller Line Normann Larsen, som også er IT-lærer på skolen.
Screeningen vil også hjælpe skolen med at beslutte, om teknologien bør være en fast del af den fremtidige læreplan.
Leg der styrker kompetencer og relationer
Elevernes engagement ses tydeligt i øjnene og på smilet, og de er ikke de eneste, som er begejstrede.
- Det er både personale og elever, der lyser op, når de afprøver det nye udstyr. Man kan mærke, at alle synes, det er megasjovt, fortæller Line Normann Larsen.
Det er firmaet Ergoterapi, teknologi og gaming, der står bag projektet. Firmaet arbejder med at sikre, at teknologi er tilgængelig for alle, især inden for Esport. Så personer med funktionsnedsættelser kan game på lige fod med andre.
- Alle børn, uanset deres fysiske forudsætninger, skal være i stand til at deltage på lige fod med deres kammerater. Det handler om at skabe en bro mellem teknologi og tilgængelighed, så alle elever kan opleve glæden ved gaming. Derfor har vi lavet forskelligt udstyr, som kan kobles til computeren. Udstyr der imødekommer forskellige behov, forklarer Louise Svendsen bag Ergoterapi, teknologi og gaming, som er med under emnedagene.
Tanken er også, at eleverne kan bruge udstyret sammen med deres familier, og på den måde få endnu flere sjove oplevelser også udenfor skolen.
Takket være økonomisk støtte fra Elsas Fonden og faglig assistance fra Ergoterapi, teknologi og gaming har Kirkebækskolen været i stand til at tilbyde emnedage, som ikke blot giver en sjov og interaktiv oplevelse, men også fremmer børnenes motoriske færdigheder og evne til at samarbejde med andre.