180 elever har netop konkurreret om at udvikle de mest innovative løsninger på verdenssamfundets udfordringer med bæredygtighed. Det foregik i samarbejde med lærere, virksomheder og organisationer ved arrangementet Hackathon i Vallensbæk.
De deltagende virksomheder, der i år talte Resurs Bank, Atea, CapGemini, Ricoh, Rema 1000 og Hippomini, spillede en aktiv rolle i Hackathon, hvor de sparrede med eleverne om deres løsningsforslag og deltog i bedømmelsen af elevernes arbejde.
I år skulle 9.-klasserne komme med deres bud på, hvordan man bedst reducerer den miljøpåvirkning, der stammer fra vores brug af IT-udstyr. Eleverne skulle lave et pitch, dokumentere deres arbejde og som noget nyt i år også lave et fysisk produkt ved hjælp af de digitale værktøjer fra skolernes nye makerspaces.
Hackathon løb i år over tre dage og kulminerede med en finale i Egholmskolens festsal, hvor otte grupper på skift pitchede deres idé for et dommerpanel bestående af blandt andre borgmester Henrik Rasmussen, Resurs Bank og Atea.
Overvældede vindere
En gruppe fra 9.B på Pilehaveskolen vandt prisen for innovation og kreativitet, og er derudover gået videre til den nationale innovationskonkurrence DM i digitale skills, der bliver afholdt i Bella Centeret til marts.
Det var fem temmelig overvældede elever, der kunne tage imod checken på 3.000 kroner til klassekassen.
”Det føles meget uvirkeligt,” var de alle enige om, mens de smilede stort til hinanden.
Gruppen kæmpede nemlig i starten med at finde på en idé, og samtidig var de en kvinde nede, da Isabelle lå syg derhjemme. Men for at Isabelle ikke skulle føle sig udenfor, dannede gruppen en tråd på Messenger, og det var faktisk her – i den virtuelle verden og fra Isabelles sygeseng – at ideen opstod.
”Vores idé går ud på at lave en lille gadget, du kan sætte bag på din telefon. Den giver et bedre greb og så udløser den sig som en airbag, hvis du taber telefonen,” forklarede Sebastian Buchardt Vestergaard.
I stedet for genbrug havde gruppen lagt særlig vægt på vedligeholdelse af produktet, forklarede de. Samtidig skulle deres gadget selvfølgelig laves af bæredygtige materialer.
De to andre priser gik til 9.A fra Vallensbæk Skole, der vandt for kollaboration, og til 9.C på Pilehaveskolen, der vandt prisen for kompetent kommunikation.
De fik ligeledes en check på 3.000 kroner til klassekassen.
Hackathon
Med Hackathon bliver eleverne rustet til fremtiden gennem samarbejde med lokalsamfund, foreninger og virksomheder.
Eleverne får mulighed for at udvikle innovative og samfundsnyttige løsninger, der kan inspirere borgere, institutioner og virksomheder til bæredygtig adfærd i fremtiden. Samtidig skulle eleverne i år også inddrage digitale værktøjer fra skolernes nye makerspaces.
Det er femte år, at Hackathon bliver afholdt.