Alle daginstitutioner skal udarbejde en pædagogisk læreplan, som udgør rammen for det daglige arbejde med børnene.
Den pædagogiske læreplan er et vigtigt redskab – både for personalet, for forældrebestyrelsen og for forældrene generelt. Den fortæller om, hvordan man i den pågældende institution ser på børnene og deres udvikling, på leg, dannelse, læring, fællesskaber, bevægelse, udeliv, samarbejde med lokalsamfundet og meget andet.
Læreplanerne i Vallensbæk har været undervejs i et års tid, og mandag blev det markeret, at alle kommunens ni daginstitutioner samt dagplejen var færdige med dem.
Mette Sanderhage er leder af daginstitutionen Piletræet. Hun fortæller om arbejdet med institutionens pædagogiske læreplan:
”Det har været en lang proces at få læreplanen færdig, og jeg er rigtig glad for resultatet. Læreplanen har givet anledning til, at vi i personalegruppen har sat flere ord på vores pædagogiske arbejde med børnene. Det gør, at vi bedre kan trække i samme retning i dagligdagen. Vi er også blevet bedre til at forklare til forældrene, hvad vi gør, og hvorfor vi gør, som vi gør. Derfor er læreplanen værdifuld”, siger hun.
Kommunens børne- og ungechef Kathrine Ersted Sørensen og faglig leder Helene Horsbrugh tog rundt til alle institutionerne med de fysiske læreplaner – frisk fra tryk. Og med sig havde de også blomster og kage, som skabte stor lykke.
Læreplanerne skal evalueres hvert andet år, og det er den enkelte institution, der i samarbejde med forældrebestyrelsen omsætter tankerne i den pædagogiske læreplan til praksis.