Hele efteråret har elever og medarbejdere knoklet med at blive færdige med at indrette skolernes tre makerspaces. I dag klokken 11.11 blev lokalerne indviet, den røde snor klippet og begejstrede elever kunne nysgerrigt kaste sig over robotter, laserskærere og 3D-printere.
”Det er fedt at se det efter så lang tid,” siger Sebastian, der går i 6. klasse på Egholmskolen.
Sebastian er blandt de elever, der har været involveret i designprocessen af lokalerne, og han har desuden været med til at bygge en af lokalets 3D-printere.
Ved indvielsen på Egholmskolen underviser han sammen med klassekammeraten Beatrice de mindre elever i, hvordan de ved hjælp af en iPad styrer robotten. Eleverne lytter koncentreret, mens Sebastian lader fingeren glide hen over iPad’en, og snart piler små robotter hen over gulvet.
”Det er nemt, når man ved, hvad man laver,” siger Sebastian med et smil.
Både han og klassekammeraten Beatrice er begejstrede for Egholmskolens nye makerspace og synes, det er en sjov måde at lære på.
”Det, vi lærer her, er jo vigtigt i forhold til fremtiden, og det vi skal kunne,” siger Beatrice.
En skole i forandring
Netop fremtiden var noget, borgmester Henrik Rasmussen kom ind på i sin tale ved indvielsen, hvor han besøgte alle tre skoler og ønskede tillykke med de nye makerspaces:
”Det er en skole i forandring, som vi i dag tager hul på med nogle rum, hvor eleverne kan få gode ideer, styrke deres nysgerrighed og deres initiativ til at gå i skole. Vi får nogle skoler, hvor vi i samarbejdet mellem ansatte og elever kan udvikle hinanden og lære det bedste af hinanden. For der er ingen tvivl om, at det er jer unge, der har fat i udviklingen af teknologien, og det er jer, der i fremtiden skal sørge for, at tingene kommer til at virke,” sagde han.
Og det var ikke kun eleverne, der fik lov at lege med de nye teknologiske værktøjer – også borgmesteren skulle finde sin kreative side frem. På hver skole blev han nemlig præsenteret for en aktivitet, som han skulle lave sammen med en elev.
På Pilehaveskolen skulle han for eksempel lave kommunens logo ved hjælp af en laserskærer, mens han på Vallensbæk Skole skulle få en robot igennem en labyrint uden at vælte forhindringerne.
En bæredygtig tilgang
Ud over den digitale dannelse er FN’s verdensmål et gennemgående tema i de tre makerspaces, der er skabt ud fra et upcycling-princip. Det vil sige, at gamle møbler er blevet shinet op og brugt i indretningen. For eksempel ved at lave bænke ud af stablede paller eller ved at give gamle brædder et lag farvestrålende maling og bruge dem som skillevæg. Også gamle skolekort og lædersofaer har fundet vej i indretningen, og samtidig er de 17 verdensmål brugt som en del af vægudsmykningen.
Hvad er makerspace?
Et makerspace er et lokale eller område med forskellige teknologiske værktøjer til rådighed, f.eks. 3D-printere, laserskærere og folieskærere, men også klassiske redskaber til prototyper såsom ispinde, pap og lim.
Redskaberne giver mulighed for undervisningsforløb, hvor eleverne kan designe og producere konkrete objekter. Eleverne vil også få mulighed for at arbejde med kodeteknologier, der er kodebare kredsløb som microbits og programmerbare robotter. Her lærer eleverne at forstå, hvordan computere omsætter kode til handling.
Redskaberne og teknologierne i makerspace kan inddrages i alle fag og tværfaglige undervisningsforløb. Der kan produceres hjemmelavede brætspil til historie, laves logoer på laserskærer til arbejde med reklamer i dansk, eller der kan produceres 3D-modeller til fysik- og biologiundervisningen.
Vallensbæks makerspaces er skabt i samarbejde med virksomheden Hippomini, der udvikler digitale læringsmidler til børn.