Trafikmålinger viser, at alt for mange kører for stærkt på Brøndbyvej mellem Vallensbæk Torvevej og kommunegrænsen. Der kører mere end 1000 biler på strækningen hver dag, og mere end hver tredje kører over de tilladte 50 km/t, og enkelte biler er målt til at køre mere end 80 km/t.
Først har vi igangsat tre tiltag, der skal sænke farten på Brøndbyvej fra Landsbyen til Vallensbæk Torvevej. Men vi udvider nu projektet, så vi tager den resterende del af Brøndbyvej med fra Vallensbæk Torvevej til kommunegrænsen.
Nye trafiktiltag sænker farten
Det betyder at Brøndbyvej også bliver indsnævret til en 2 minus 1-vej fra Vallensbæk Torvevej til kommunegrænsen. Som et yderligere tiltag nedsættes den tilladte hastighed til 40 km/t på den strækning, hvilket politiet er indforstået med.
Erfaringen viser, at der skal mere til end ny afmærkning og et skilt for at få bilister til at sænke hastigheden.
Derfor er en indsnævring af vejen ikke nok. Som en del af projektudvidelsen placerer vi sideheller på den stiplede stribe, der adskiller bilisterne fra de gående og cyklende. Når der ikke er nogen gående og cyklende på strækningen, vil hellerne fortsat tvinge bilisterne til at holde tilbage ved møde med modkørende, hvilket sænker hastigheden.
Fodboldgolf og flere bløde trafikanter
I takt med, at fodboldgolf er blevet et hit i Vallensbæk og omegn, kan vi også mærke, at der er kommet en del flere bløde trafikanter på Brøndbyvej. Det er derfor vigtigt for os at skabe den bedste trafiksikkerhed for dem. Og det bliver mere sikkert at cykle og gå på Brøndbyvej, når den bliver indsnævret til en 2 minus 1-vej, fordi sidearealerne er forbeholdt dem, der har det lange ben foran eller er hoppet op på cyklen.
Der etableres også en parkeringsplads under træerne ved Vallensbæk Torvevej. På den måde, kan vi også imødekomme, at flere tager bilen, når de skal ud og spille fodboldgolf.
Hvordan skal du køre på en 2 minus 1-vej?
På en 2 minus 1-vej er der kun markeret ét kørespor til biler midt på vejen. Sidearealerne er forbeholdt cyklende og gående. Bilerne må stadig køre i begge retninger, så når de møder modkørende, skal de trække ud over den stiplede linje og køre på banen forbeholdt cyklende og gående. Her skal bilisterne holde tilbage bag eventuelt cyklende og gående, til de modkørende bilister er passeret, og de igen kan trække ud på midten af vejen.