I efteråret 2025 kan en del af borgerne langs Letbanen se frem til at komme lettere på tværs af hovedstadsområdet. Det gælder også borgerne i Vallensbæk.
Hele strækningen bliver dog ikke åbnet fra start blandt andet på grund af udfordringer omkring broerne over Hillerødmotorvejen i Gladsaxe. Det oplyser Hovedstadens Letbane i en pressemeddelelse.
- Vi ville gerne have åbnet for drift af letbanen på hele strækningen på én gang. Men når det ikke har været muligt, har vi fokuseret på at levere god kollektiv transport til den del af strækningen, hvor det er muligt, til gavn for de mange passagerer. Samtidig opretholder vi den højfrekvente busdrift på den øvrige del af strækningen, så det er nemt at komme på tværs af hovedstadsområdet med bus og letbane, siger projektdirektør Henrik Bendsen fra Hovedstadens Letbane.
- Med åbning fra Ishøj til Rødovre Nord vil Letbanen betjene halvdelen af strækningens 28 kilometer, tre ud af seks S-togsstationer og cirka en tredjedel af de passagerrejser, der forventes at være på hele strækningen samtidigt med, at resten af strækningen færdiggøres, forklarer Henrik Bendsen.
Udfordringer med anlæg
Når resten af letbanestrækningen først åbnes i 2026, skyldes det først og fremmest en række særlige udfordringer på strækningen i Gladsaxe og ved Buddinge. Det oplyser Hovedstadens Letbane.
Anlægget af letbanestrækningen ved broerne over Hillerød-motorvejen har givet projektet ekstraordinært store udfordringer, både med hensyn til konstruktionerne, og da det har været nødvendigt at forlænge trafikomlægningerne for at minimere generne for de øvrige trafikanter på ruten.
- Hensynet til fremkommeligheden for den øvrige trafik har vist sig at være vanskeligt, hvilket har påvirket arbejdets fremdrift. Dette kombineret med en række uforudsete udfordringer i konstruktionsfasen, udskiftning af store mængder blødbundsjord, samt mangel på nødvendigt og specialiseret materiel og ressourcer betyder, at vi ikke kan åbne hele strækningen samtidig, siger Henrik Bendsen.
Hovedstadens Letbane har udarbejdet en grafik, der viser, hvordan byggeriet af letbanen er pr. september 2024.
Driftserfaringer skal sikre kvalitet fra dag ét
Åbningen af strækningen fra Ishøj til Rødovre Nord giver mulighed for at indhente erfaringer frem mod den komplette åbning af strækningen.
- Med åbningen får vi mulighed for at gøre os erfaringer med driften af banen. Letbaneførerne får rutine i kørsel med passagerer på strækningen, og der kan løbende udføres tekniske optimeringer og tilpasninger. På den måde giver det os et endnu bedre grundlag for en så høj driftsstabilitet, som muligt, når hele strækningen åbner, siger Henrik Bendsen.
Testkørsler afgør åbningsdato
Inden letbanetogene kan sendes ud på strækningen mellem de første 12 stationer i 2025, skal det sidste anlægs- og skinnearbejde færdiggøres. Samtidig venter en række tests som dem, der i august begyndte i Glostrup.
Testkørslerne er også grundlaget for den endelige myndighedsgodkendelse, hvor Trafikstyrelsen giver tilladelse til at køre med passagerer.
Tilladelsen er afhængig af, at tests og dokumentation er i orden og kan først udstedes kort tid før, at Letbanen er klar til åbning. Af samme grund vil den konkrete åbningsdato blive annonceret i løbet af sommeren 2025.