”Hvad er det, vi kalder sådan en her?” spørger Sune Hybel, der er projektudvikler i Vallensbæk Kommune, og løfter en rød peberfrugt i vejret og kigger rundt på de mange børn i skolekøkkenet på Pilehaveskolen.
Flere fingre ryger i vejret.
”Det er en peberfrugt. Men den smager ikke af peber,” svarer et af børnene.
Det er anden undervisningsgang for ’Citron-holdet’ på Fars køkkenskole. Sune Hybel, der underviser i køkkenskolen, er ved at gennemgå dagens ingredienser og hvordan de tilberedes.
Fædre, bedstefædre og børn står samlet rundt om et bord med rød- og hvidternet dug, hvor nudler, kartofler, spinat og andre lækre sager ligger klar. I dag er der veggie-wok og røsti på menuen.
Fars køkkenskole er et madlavningskursus for fædre og børn i 2.-4. klasse. Meningen med projektet er at få børn og fædre i gang med gryder og pander og lære dem at samarbejde om at lave sunde og lækre retter.
På dagen bliver deltagerne delt op i hold, og i dag består grønt hold af Rasmus Klargård, der har sin niårige søn Sylvester Klargård med, og René Egebjerg, der har sin otteårige søn Julius Møller med.
For begge fædre er det især det sociale aspekt i at lave mad sammen med børnene, der giver dem glæde ved at deltage i køkkenskolen.
”Vi er meget sociale mig og knægten, så jeg synes, det er en super måde at møde nogen fra skolen på. Og så er det selvfølgelig en måde at få ham med i køkkenet på. Det er ikke lige så spændende derhjemme som det er her. Her er der kammerater og en rigtig kok,” forklarer René Egebjerg og tilføjer, at køkkenskolen giver dem noget erfaring i at lave mad sammen – og så er det bare sjovt. Det betyder også, at retterne bliver taget med ud af skolekøkkenet og med hjem.
For Rasmus Klargård er Fars køkkenskole en god mulighed for at lave noget bare ham og Sylvester, hvilket nogle gange kan være svært at finde tid til i en travl hverdag. Og så nyder de begge to at prøve nye retter:
”Vi får udvidet vores horisont. Jeg synes nogle gange, vi kommer til at spise de samme ting derhjemme, men her får vi prøvet at lave noget nyt sammen. Og så er det hyggeligt.”
Det er Sylvester enig i:
”Det er rigtig sjovt, fordi man får lov til at lave en masse forskellige mad, og så er det bare rigtig sjovt at lave det. Sidst skulle vi lave kyllingefrikadeller. Når vi spiser frikadeller derhjemme, er det bare almindelige.”
På Fars køkkenskole bliver opgaverne fint fordelt, sådan at der er ”far-opgaver” og ”børne-opgaver”. For eksempel styrer far i dag den varme pande, mens Sylvester og Julius skræller kartofler og hakker nødder. Og samarbejdet er en vigtig del af Fars køkkenskole:
”Børnene skal også lave lidt. Det er vigtigt, at man samarbejder om maden, så det ikke kun er en, der laver det. Så lærer jeg også om mad, at gå rigtigt med tingene og at rydde op,” fortæller Julius.