I Vallensbæk Kommune har man nu et klart politisk mål om, at børnenes trivsel skal være blandt de 25 procent bedste i landet. Trivsel er en meget vigtig del af Vallensbæks skolers faglige og pædagogiske arbejde, fordi elevernes trivsel har afgørende betydning for at have de bedste forudsætninger for at lære og blive en del af samfundet.
Derfor har politikerne besluttet at investere yderligere i skoletrivselsprogrammet ”Skolestyrken”, hvor alle klassetrin og alle medarbejdere skal inddrages. Parterne bag ”Skolestyrken” er Mary Fonden, Børns Vilkår og Red Barnet og finansieres af blandt andet Trygfonden, A.P. Møller Fonden og Ole Kirks Fond. Når trivselsprogrammet ”Skolestyrken” er implementeret, bliver der arbejdet med forebyggelse og håndtering af trivsel og mobning på tværs af alle skolerne i Vallensbæk.
- Børn skal trives og børnene i Vallensbæk trives generelt, har det godt og gør det godt i skolen. Men jeg er ikke tilfreds, hvis blot ét barn mistrives. Vi skal blive bedre til at skelne mellem bekymringer, der hører ungdommen til og reel mistrivsel, og vi skal målrette hjælpen til dem der virkelig har det svært. Vores ambition er at alle skal trives. For at lykkes skal skolerne, foreningslivet og selvfølgelig forældrene inddrages. Trivsel er ikke kun noget der foregår fra kl. 8.00 til kl. 14.00, siger borgmester i Vallensbæk, Henrik Rasmussen.
Firstmovers
Vallensbæk er en af de første kommuner til at lave et samarbejde med ”Skolestyrken” om implementeringen på alle skoler i en kommune. Tidligere har der været kørt pilotprojekter i andre kommuner. I Vallensbæk forventer man sig meget af samarbejdet, og glæder sig til at være med til at udbrede systemet.
- Vi vil gerne være firstmovers, fordi vi tager trivslen alvorligt. Derfor går vi nu så systematisk og professionelt til værks. Vi har brug for at alle børn og unge kan se fremtiden for sig. Vores fokus er på det enkelte barn og barnets udfordringer. Det kan være, at man er ordblind, har en opmærksomhedsforstyrrelse eller at der er krise i familien. Uanset hvad har vi redskaberne og viljen til at støtte det enkelte barn og familien, siger Henrik Rasmussen.
Alle skal bidrage til en bedre trivsel
”Skolestyrken” er et dansk skoletrivselsprogram, hvor alle på en skole er med til at skabe kulturen og fremme skoletrivsel og forebygge mobning gennem en systematisk indsats, som også er en af grundelementerne i Vallensbæk Kommunes udviklingsstrategi, med særlig opmærksomhed på børn og unges trivsel og deres mentale sundhed. Også børnene inddrages. Skolestyrken arbejder bevidst med inddragelse af børnenes stemme i indsatsen, hvor elevrådet er en aktiv part, ligesom hele personalegruppen involveres.
Skolestyrken arbejder med skoletrivsel og mobning som to sider af samme sag. Begge dele handler om gruppedynamik og fællesskaber, som både personale, ledelse, forældre og skolens fysiske rammer har indflydelse på.
Læs yderligere om Skolestyrken her: https://skolestyrken.dk/.