Forsøget i Vallensbæk har i særdeleshed vist et stort samfundsøkonomisk potentiale.
Her har man igennem godt en måned testet en løsning, hvor man har styret et trafiksignal udelukkende ved hjælp af GPS‐data fra bilerne. Det har i forsøgsperioden mindsket transporttiden på strækningen med 21% i myldretiden, og dermed reduceret CO2‐udledningen med, hvad der svarer til 1,5 ton CO2 årligt. Det viser en uvildig analyse foretaget af Hermes Traffic.
Fem milliarder i samfundsøkonomiske gevinster – på rejsetiden alene
Siden testen blev afsluttet i maj, har KMD’s analyseinstitut KMD DIMA lavet yderligere uafhængige beregninger af resultaterne og blandt andet set på de samfundsmæssige gevinster, hvis løsningen blev udbredt til hele landet:
”KMD’s beregninger viser, at hvis løsningen udbredes til hele landet, vil det årligt kunne spare bilisterne for 16 millioner timer i kø og klimaet for næsten 7.000 ton CO2. Alene de samfundsøkonomiske gevinster ved den kortere transporttid kan løbe op i nærheden af 5 milliarder kroner årligt”, fortæller Lise Søderberg, projektleder på Den Regionale Datahub.
Derfor er næste skridt at få prototypen modnet, så den kan afprøves over et større område og på tværs af kommunegrænser. Det gælder forsøget på Vallensbæk Torvevej:
”Trafik og trængsel tager ikke hensyn til kommunegrænser, så det er oplagt at få løsningen afprøvet i en større skala og på tværs af kommuner, for det er for alvor der, at løsningen vil vise sit værd”, vurderer Lise Søderberg.
En løsning med stort potentiale
I Vallensbæk Kommune ser vi også et stort potentiale i løsningen.
Derfor har vi til en start valgt at udvide løsningen til at omfatte hele strækningen mellem Holbækmotorvejen og Park Allé. Det sker i et samarbejde med Vejdirektoratet, da det er vejdirektoratet, som har ansvaret for lyssignalerne ved motorvejsramperne ved Holbækmotorvejen.
”Med forsøget i Vallensbæk har vi formået at gøre vores i forvejen gode infrastruktur grønnere. Vi skaber grønne bølger for bilisterne, og vi sparer miljøet for en masse CO2, når ikke vi skal holde i kø på vej til arbejde. Jeg er stolt af, at vi med én løsning både skaber bedre trafikforhold til glæde for borgere, erhvervsliv og pendlere, og at vi skåner miljøet,” siger Henrik Rasmussen, borgmester i Vallensbæk.