Længe har Vallensbæks borgmester, Henrik Rasmussen, forsøgt at italesætte og påpege, at regningen og konsekvenserne af Lynetteholmen lander hos omegnskommunerne til København - som en enmandshær er han gået forrest og har kæmpet imod det store anlægsprojekt.
Nu står han ikke længere alene. for sammen med 13 andre borgmestre, sætter han nu foden ned i protest over Lynetteholmen. Fredag den 20. maj mødtes de med Folketingets Transportudvalg for at sætte fokus på, at vedtagelsen af Lynetteholmen strider mod anlægsloven, og at omegnskommunerne ikke vil betale for byudviklingen i København.
“Alle de indsigelser, som vi tidligere har gjort mod Lynetteholmen, er ikke taget med i det lovforslag, som er lagt frem til vedtagelse. Det betyder derfor, at borgerne i Vallensbæk og de øvrige omegnskommuner bliver pålagt regningen for byudvikling i København - en udvikling som de ikke har lod eller del i, men kun mærker konsekvenserne af,” siger borgmester Henrik Rasmussen.
Konsekvenserne af anlægsprojektet Lynetteholmen i København rammer direkte ned i Vallensbæk, som kan se frem til udledt spildevand i Køge Bugt, mere motorvejsstøj og en ekstraregning til borgerne via taksterne til BIOFOS.
Medfinansierer kystsikring og byudvikling i København
Spildevandsselskabet BIOFOS ejes i fællesskab af 15 kommuner, herunder Vallensbæk. Inden Lynetteholmen kan etableres, skal der flyttes nogle ledninger, som BIOFOS ejer. Og i forslaget til anlægsloven er det beskrevet, at det er ejeren, der skal betale for det – men omlægningen er alene nødvendig, fordi Lynetteholmen skal anlægges, hvilket de øvrige ejere ud over København ikke får andel i.
Samlet set bliver BIOFOS, og dermed ejerkommunerne, pålagt en udgift på 600 mio.kr. Det svarer til 25% af de forventede omkostninger på 2,5 mia.kr. til anlæg af Lynetteholm.